מנכ״ל אל על במכתב לרה״מ: זו העת שהמדינה תהיה כאן עבורנו

גונן אוסישקין כותב במכתבו לרה״מ נתניהו כי ״משרד האוצר מסרב לחבר את אל על למכונת ההנשמה כפי שעשו מרבית מדינות העולם״. מציין: כראש הממשלה אתה נושא באחריות העליונה, לאחר 72 שנה אל על תסיים את דרכה במשמרת שלך


11:24 ,13.05.2020 מאת: מערכת פורט2פורט

גונן אוסישקין, מנכ״ל אל על, פנה אמש במכתב לרה״מ נתניהו בנושא החלטתו של עתידה של חברת אל על. גונן מציין במכתבו לרה״מ כי ״אמש בשעת לילה מאוחרת, קיבלנו מסמך בו  הערים האוצר דרישות נוספות בלתי ישימות, שכל מטרתן לשלוח את אל על לפירוק. האוצר עשה זאת לאחר שאל על הציגה תוכנית התייעלות, במסגרת התכנית כולם נושאים בנטל - עובדי אל על, בעלי השליטה שהסכימו לשעבד את המניות לטובת ערבות המדינה והזרמת הון לחברה, הסתדרות ושותפים עסקיים וזאת בהיקף חסר תקדים של למעלה ממיליארד וחצי שקל בכל שנה, למשך שבע שנים ולמעלה מ-10 מיליארד שקל במצטבר למשך תקופת ההלוואה. כראש הממשלה אתה נושא באחריות העליונה לכך שלאחר 72 שנה אל על תסיים את דרכה במשמרת שלך ולכן אנו מבקשים שלא תתקבל החלטה מבלי שתינתן לנו האפשרות להציג לך את ההשלכות של הדרישות החדשות של משרד האוצר״.

 

לטענת מנכ״ל אל על, המשמעויות המיידיות למשק הישראלי מפירוק אל על הן, פגיעה בביטחון הלאומי, אובדן פרנסתם של מעל לכ-10,000 בתי אב המתפרנסים מאל על במעגל ישיר, אובדן צי המטוסים של החברה שיוחזרו לבעליהם ויותירו את מדינת ישראל תישאר ללא יכולת לטוס באופן עצמאי.

 

גונן אוסישקין טוען עוד כי פירוק אל על יגרום בנוסף לאובדן כספי ציבור הנובע מהתחייבויות החברה ללקוחותיה, פגיעה בתל"ג עם אובדן של 2.5 מיליארד שקל בכל שנה ואובדן נכסים אסטרטגיים של המדינה.

 

״כפי שבוודאי ידוע לך, חברת אל על נמצאת במצב קשה כמותו לא ידעה מעולם שלא באשמתה. טענות האוצר כאילו הקושי של חברת אל על והצורך במתן הלוואה קשור להתנהלותה טרם המשבר משוללות כל יסוד ואין להם אחיזה במציאות. מיום ההפרטה ועד למשבר הקורונה אל על עמדה בפירעון כל חובותיה ולא בקשה הלוואה או מימון מהמדינה״.

 

מנכ״ל אל על מזכיר במכתבו לרה״מ כי מדינת ישראל היא זו שסגרה את השמים ומציין כי ״לכל הדעות מדובר במצב של כוח עליון״. לדבריו, ״גודל המשבר ועוצמתו יצרו מצב בו אין  חברת תעופה בעולם שיכולה להתמודד עם המשבר הזה בכוחות עצמה ובכלל זה ׳אריות התעופה׳ הרווחיות ביותר. מדינות רבות בעולם הבינו את חשיבות התעופה הלאומית ונחלצו לעזרת חברות התעופה שלהן, בהיקפים של עשרות מיליארדי דולרים - במענקים, דחיית תשלומי מיסים ואגרות, הלוואות ומתן ערבויות מדינתיות בהיקף של 90 אחוז - אנו מצפים שגם ממשלת ישראל תפעל בדרך דומה״.

 

גונן אוסישקין מבקש מרה״מ נתניהו כי האחרון ינחה את משרד האוצר לתקן את המתווה שהוצג על ידו אמש ויסיר את המגבלות הבלתי ישימות. ״משרד האוצר מסרב לחבר את אל על למכונת ההנשמה כפי שעשו מרבית מדינות העולם״, כותב אוסישקין במכתבו, ״המלצות האוצר מייצרות מצג שווא של ׳הצלת אל על׳ כאשר בפועל מדובר בחתימה על תעודת הפטירה של אל על״.

 

״ללא החלטה מיידית, אל על תסיים את דרכה וכפועל יוצא מדינת ישראל  תאבד את היכולת הקיימת לה כיום בתחום התעופה המסחרית וההשלכות הנלוות, עד כדי הגעה למצב של ׳אי במצור׳, בעתות משבר. אנו עשינו כל שביכולתנו ועמדנו בכל דרישות הבנקים. התוכנית העסקית שהוכנה כוללת צעדים כואבים ודרמטיים אשר יאפשרו לאל על לעמוד בהתחייבויותיה בראש ובראשונה ללקוחותיה, ולשלם את ההלוואה שתינתן לה. בקשות האוצר לשנות שוב ושוב את תכנית ההתייעלות הפכו את המשימה לבלתי אפשרית. תוך מספר שבועות הועלה הרף מ-200 מיליון דולר לשנה ל-400 מיליון דולר בכל שנה. האוצר העלה כפי שעשה בדיון האחרון את הרף והפעם לרמה בה הסכמה לדרישות האוצר היא החלטה על פירוק החברה וסגירתה״.

 

אוסישקין כותב בסיום מכתבו כי ״זו העת שהמדינה תהיה כאן עבורנו, כל החלטה אחרת תהייה בכייה לדורות במשמרת שלך״.