משבר הקורונה: ועדת הכלכלה אישרה הארכת ההגבלות על הפעלת שדות תעופה

ההגבלות נועדו למצוא את האיזון שבין הפעלת הטיסות לבין השמירה על בריאות הציבור וצמצום סכנת התפשטות הקורונה. הוועדה אישרה בתום הדיון את הארכת ההגבלות ואת השינויים בתקנות, שיהיו בתוקף עד ה-7 באוקטובר


13:29 ,14.09.2020 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח״כ יעקב מרגי, אישרה היום את החלטת הממשלה להאריך את תוקפן של התקנות העוסקות בהגבלות על הפעלת שדות תעופה, מתוקף חוק הקורונה הגדול. היו״ר מרגי פתח את הדיון ואמר כי לפני כחודש אישרה הממשלה את התקנות האמורות, שנועדו למצוא את האיזון שבין הפעלת הטיסות לבין השמירה על בריאות הציבור וצמצום סכנת התפשטות הקורונה. תוקפן של התקנות פג והממשלה מבקשת להאריכן ב-28 ימים נוספים, תוך הכנסת תיקונים שחלקם בעקבות הערות שנשמעו בדיונים הקודמים בוועדה.

 

היועצת המשפטית של רשות התעופה האזרחית, עו״ד רננה שחר, התייחסה לשינויים, בהם פתיחת מתחמי המזון, לפי דרישת הוועדה, והסבירה כי הממשלה מציעה להסמיך את מנכ״ל משרד הבריאות להתיר הצבת שולחנות וכסאות במתחם אכילה משותף בשדה תעופה ולאפשר ישיבה לצורך אכילה בו, בתנאים שיקבע לשם צמצום הסיכון להדבקה. תיקון נוסף שמציעה הממשלה הוא לבטל את החובה של מפעיל הטיסה למדוד חום לפני העלייה למטוס, בתנאי שנערכת בדיקת חום בכניסה לשדה התעופה. כמו כן, בעקבות דרישת הוועדה מבקשת הממשלה לקבוע כי מפעיל אווירי שלא יסדיר נהלים להתמודדות עם מקרה שבו איש צוות חש בתסמינים במהלך הטיסה – מסתכן בכך שיעבור עבירה פלילית ומנהלית.

 

סגן ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד״ר אודי קלינר, אמר כי היה בשבוע שעבר בסיור בנתב״ג. לדבריו, מדובר בשטח של כ-1,300 מ״ר והכוונה היא לאפשר פתיחת כמה עשרות שולחנות. עם זאת, הוא סייג ואמר כי הדבר עדיין מצריך את אישור מנכ"ל משרד הבריאות, אך הוא מאמין שניתן למצוא פתרון ששני הצדדים יוכלו לחיות איתו. היו״ר מרגי אמר כי הוא חושש שמדובר במריחה, אז הזכיר כי התקנות בתוקף ל-28 ימים בלבד ולאחר מכן שוב יגיעו לאישור הוועדה. הוא הוסיף כי מדובר בקצב איטי, וקרא להביא את המתווה לאישור בהקדם.

 

היועץ המשפטי של רשות שדות התעופה, עו״ד רון חלפון, אמר כי הצעת משרד הבריאות לא סבירה, ומדברת על הצבעת 20 שולחנות במרחק של 20-30 מטר בין שולחן לשולחן. הוא הוסיף כי רש״ת מבקשת לקבוע מרחק בין השולחנות, ולא את מספר השולחנות שייפתחו בצורה שרירותית. עוד ביקש חלפון כי בתקנות שיובאו לאישור הוועדה בחודש הבא תעמוד חובת ההתייצבות בנתב״ג על 4 שעות לפני הטיסה, ולא על 3 שעות כפי שהמצב כיום.

 

סמנכ״ל המסחר של רש״ת, יורם שפירא, ביקש לקבל את ההחלטה בעניין ההסעדה היום, לפני שיוצאות טיסות החגים, כדי לפזר את הקהל. לדבריו, ״יש מקסימום עשר טיסות בשעה ואנחנו מדברים על 40-50 שולחנות״. ח״כ מרגי אמר כי אין ספק שהמתווה היה צריך להגיע לוועדה, ומשלא הגיע הוועדה מבקשת שיובא בהקדם.

 

ד״ר קלינר התייחס גם לביטול חובת בדיקת החום לפני העלייה למטוס, ואמר כי ״בסוף אנחנו לא חיים בעולם של אפס סיכונים, ומי שלא חש בטוב בשדה תמיד ניתן למדוד לו שוב את החום. הבדיקה בעלייה למטוס מעכבת מאוד את הנוסעים. מי שלקח תרופה להורדת החום לפני העלייה למטוס גם 4 מדידות לא יעזרו לו״.

 

כאמור, הוועדה אישרה בתום הדיון את הארכת ההגבלות ואת השינויים בתקנות, שיהיו בתוקף עד ה-7 באוקטובר 2020.