בקרוב: מערכות בקרת תנועה יווסתו את תנועת כלי הרכב בישראל

משרד התחבורה יקים בקרוב מערך של מרכזים לניהול ובקרת תנועה, שיאפשרו לווסת בצורה יעילה יותר את תנועת כלי הרכב במטרופולינים הגדולים בישראל וברשת הדרכים הבינעירונית המקשרת ביניהן, כך מסר היום מנכ"ל משרד התחבורה, סלמן בן ציון


00:00 ,25.11.2002 מאת: מערכת פורט2פורט
משרד התחבורה יקים בקרוב מערך של מרכזים לניהול ובקרת תנועה, שיאפשרו לווסת בצורה יעילה יותר את תנועת כלי הרכב במטרופולינים הגדולים בישראל וברשת הדרכים הבינעירונית המקשרת ביניהן, כך מסר היום מנכ"ל משרד התחבורה, סלמן בן ציון.

על פי תוכנית אב ארצית לניהול ובקרת תנועה, שגובשה על ידי מנהל אגף התכנון במשרד התחבורה, אינג' ישעיהו רונן, יוקמו ארבעה מרכזי ניהול ובקרת תנועה מטרופוליניים בתל אביב, ירושלים, חיפה ובאר שבע ומרכז בקרה תנועה ארצי נוסף לניהול ושליטה על רשת הדרכים הבינערונית המקשרת בין האזורים המטרופליניים.

בכל מטרופולין יוקם מרכז בקרת תנועה אחד שישלב בתוכו את כל מערכות הבקרה השולטות על רשתות הדרכים המהירות, הפרבריות והעירוניות של המטרופולין. מרכזים אלה יפעלו בתאום מלא עם מרכז הבקרה וניהול התנועה הארצי.

בכל מרכז בקרת תנועה ישולבו כל הרשויות המקומיות הכלולות באותו מטרופולין. באיזור הבקרה של מטרופולין תל אביב תכללנה הרשויות הבאות: תל אביב, רמת גן, בני ברק, גבעתיים, חולון, בת ים, ראשל"צ, לוד, רמלה, אור יהודה, קרית אונו, פתח תקווה, יהוד, גני תקוה וגבעת שמואל.

המרכז במטרופולין תל אביב יבנה על שטח של כ- 1000 מ"ר, במתחם תחנת הרכבת בארלוזורוב ויכלול בעתיד גם את הרכבת הקלה (הקו האדום והקו הירוק) ומרכז הבקרה של נתיבי איילון.

מרכז הבקרה בחיפה יכלול את הרשויות המקומיות של חיפה, קריית אתא, קרית ביאליק, קרית מוצקין, קרית ים, נשר וטירת הכרמל. המרכז ימוקם באזור צומת הקריות (הצ'ק פוסט) בשטח של כ- 1000 מ"ר, במבנה שיוקם במסגרת "מנהרות הכרמל".

בבירה יכלול מרכז הבקרה את ירושלים, מבשרת ציון, בית שמש, אבו גוש, קרית יערים וגבעת זאב. המרכז ימוקם במיקומו הנוכחי כיום בכביש בגין (כביש מס' 4).

מרכז הבקרה בבאר שבע יכלול את העיר באר שבע, עומר, להבים ורהט והוא ימוקם בעיר באר שבע.

מרכז הבקרה הארצי ישלוט על התנועה בכל הדרכים הארציות, למעט אלה המגודרות בתחומים של ארבעת המרכזים המטרופולינים. המרכז הארצי יקושר לכל אחד מארבעת המטרופולינים ויחלוק מידע על תנועת כלי הרכב עם כל אחד מהמרכזים המטרופלינים.

בכל אחד מהמרכזים יהיו מספר עמדות תפעול ובהם: עמדה של רשת הכבישים הפרברית המהירה, בקרת רמזורים עירונית, עמדת תפעול של הרכבת הקלה, ניהול ארועים של משטרת התנועה, מוקד התנועה של קול ישראל, עמדות תקשורת (טלוויזיה, רדיו ועיתונות) וחדר ניהול לשעת חרום.

משרד התחבורה פרסם לאחרונה את המכרזים הראשונים לתכנון מרכז הבקרה. לצורך קידום הפרוייקט הוקמה מינהלת בינמשרדית להקמת המרכזים לניהול ובקרת התנועה ושותפים בה בין השאר: המשנה למנכ"ל מע"צ, יוסי קופ, ראש אגף התנועה במשטרה, ניצב יעקב רז, מנכ"ל נתיבי איילון, יהודה בר און ונציגים של כל הרשויות שבתחומם יוקם הפרוייקט.

מנכ"ל משרד התחבורה ציין כי פיתוח רשת הכבישים בתחומי המטרופולינים הגדולים מגיע כיום כמעט לידי מיצוי מלוא הפוטנציאל של זכויות הדרך. לדבריו, ניתן לנצל טוב יותר את תשתיות הכבישים הקיימות באמצעות טכנולוגיות חדשות של ניהול ובקרת תנועה.