הבלו על נפט עלה ל- 38 אגורות לליטר ובכך הושווה שיעורו לשיעור המס המוטל על סולר

מנהל אגף המכס ומע"מ, איתן רוב והממונה על הכנסות המדינה, מאיר קפוטה הודיעו בסוף השבוע שעבר כי שר האוצר, בנימין נתניהו, חתם על תיקון לצו הבלו על הדלק לפיו, החל מהיום ה- 20 ביוני 2003, עולה שיעור הבלו המוטל על נפט מ – 8 אגורות לליטר ל – 38 אגורות לליטר ובכך


00:00 ,22.06.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
מנהל אגף המכס ומע"מ, איתן רוב והממונה על הכנסות המדינה, מאיר קפוטה הודיעו בסוף השבוע שעבר כי שר האוצר, בנימין נתניהו, חתם על תיקון לצו הבלו על הדלק לפיו, החל מהיום ה- 20 ביוני 2003, עולה שיעור הבלו המוטל על נפט מ – 8 אגורות לליטר ל – 38 אגורות לליטר ובכך מושווה שיעורו לשיעור הבלו המוטל על סולר.

לדברי רוב, במסגרת המהלכים לצמצום הגירעון בתקציב המדינה, הועלה באפריל 2002, הבלו על סולר מכ-11 אג' לליטר לכ-36 אג' לליטר ( המס מתעדכן על פי המדד ועומד כיום על 38 אג' לליטר). מאחר והבלו המוטל על נפט עמד עד היום על כ- 8 אג' לליטר, נוצר לאחר העלאת הבלו על הסולר פער משמעותי בין הבלו על סולר והבלו על נפט. בצירוף העובדה שמחירו של נפט בשער בז"ן נמוך במעט ממחירו של ליטר סולר, הפער במחיר הבסיסי של נפט בהשוואה לסולר, עמד, נכון לסוף השבוע, על כ-34 אג', לעומת פער של 9 אג' בלבד טרם העלאת המס על הסולר.

רוב הסביר כי העלאת המס באה, בין השאר, בכדי להתמודד עם "תופעת המהילות". בכדי למנוע קפיאה של הסולר בחורף, מתיר החוק למהול אותו עם נפט. במהילה בהתאם למינון הנמוך הקבוע בחוק לא נגרם, ככל הנראה, נזק למנועים. פער המחיר המשמעותי שנוצר בין נפט לסולר יצר, כך מתברר, תמריץ למהילה של סולר ונפט על ידי חלק מחברות ותחנות הדלק. מניתוח הנתונים עולה כי רכישות נפט בחודש מאי 2002 היו גבוהות בכמעט פי שלושה בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

מהילה שכזו, בוודאי אם היא נעשית במינונים גבוהים מהקבוע בחוק, מובילה לשתי תוצאות שליליות:
  1. נזק מצטבר נגרם לכלי-רכב שעושים שימוש בדלקים אלה. מדובר בנזק שאינו מורגש יתר על המידה בטווח הקצר, אולם בטווח הבינוני וארוך יכול להביא להרס מנועים.
  2. אובדן הכנסות למדינה, העלול לפגוע ביעד ההכנסות השנתי מהעלאת הבלו על הסולר.

רוב הוסיף כי , לאור העובדה שנפט וסולר משמשים שניהם לחימום, אין הצדקה כלכלית ליצור פערי מיסוי בין השניים. כמו כן, מהשוואה לנעשה באירופה עולה כי גם לאחר העלאת הבלו על הנפט ל כ-38 אג' לליטר, הרי שעדיין הבלו על נפט באירופה גבוה משמעותית, והממוצע עומד על פי חמישה.

התרומה של מהלך זה לתקציב המדינה נאמדת בכ - 100 מליון ₪ לשנה (כ – 40 מליון ₪ ב 2003), כאשר רובו של הסכום אמור להתווסף להכנסות המדינה כתוצאה מביטול פערי המחירים.