אושר מנגנון הריקולים לרכבים מיבוא מקביל

ועדת הכלכלה ממשיכה להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק לרישוי שירותי לרכב. עוד נקבע כי היבואנים הישירים יתנו אחריות ושירות לכלי רכב שהוא מאותו תוצר שהם מייבאים


14:13 ,15.02.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ איתן כבל המשיכה להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית לרישוי שירותים לרכב, שנועדה לקדם את התחרות בענף ולהוזיל את מחירי המכוניות החדשות והחלפים.

 

הוועדה המשיכה לעסוק בפרק שמסדיר מחדש את חובות יבואני הרכב השונים, לאחר שבדיון הקודם אישרה סעיף בהצעה שנועד להבטיח כי היבואנים הישירים יספקו אחריות, שירות ומענה לריקולים (קריאות תיקון) גם לרכבים שיגיעו לארץ ביבוא מקביל או זעיר. הוועדה אישרה את הסעיפים המרכזיים שקובעים את הכללים ואופן מתן אחריות וטיפול בריקולים, הן לרכבים שמיובאים על ידי יבואנים ישירים והן על ידי יבואנים עקיפים או זעירים.

 

היועץ המשפטי של איגוד יבואני הרכב, עו"ד אהוד שניידר, התייחס לחובה של היבואן לטפל בדגמים שלא הוא מייבא לארץ ושאל מה קורה במקרים בהם הוא לא יודע לטפל בהם. כבל אמר בתגובה כי מדובר בסעיפים שהם לב ליבו של החוק, שכבר נדונו ואושרו בוועדה עוד בכנסת הקודמת, ואם היבואנים לא יעמדו בחובות הללו לא תהייה תחרות.

 

סמנכ"ל התנועה במשרד התחבורה, אבנר פלור, חיזק את דברי כבל ואמר כי תגובתו זהה לתשובת משרד התחבורה. סמנכ"ל משרד התחבורה לשעבר וכיום יועץ לחברת גלובל אוטו מקס, דורון שורר, אמר כי הטענה של עו"ד שניידר היא אחת השיטות הידועות לנהל קרטל, בטענה שיש גורמים בחו"ל שלא יכולים לבצע את הוראות החוק בישראל ואין לנו שליטה עליהם.

 

עוד נקבע כי היבואנים הישירים יתנו אחריות ושירות לכלי רכב שהוא מאותו תוצר שהם מייבאים וכן יטפלו בריקולים. לפי הסעיפים שאושרו, נקבע כי היבואנים העקיפים יחויבו להתעדכן באשר לריקולים מסוכני המשנה שלהם וכן להתעדכן באופן עצמאי מול דיווחי היצרן ולדווח ללקוחותיהם. עוד נקבע כי משרד התחבורה יעביר ליבואנים הישירים, אחת לחצי שנה בהתאם להצעת ח"כ דוד ביטן, דיווח על מספרי השלדה שהגיעו ביבוא העקיף והזעיר, כדי לאפשר להם למלא את חובותיהם לתת אחריות ושירות לרכבים.

 

עו"ד שניידר הזהיר כי משרד התחבורה מוכן שרכב ייסע עם תקלת בטיחות סדרתית על הכביש במשך חצי שנה. מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, אמר בתגובה כי כיום היבואנים הישירים לעיתים לא מוצאים את בעלי המכוניות כדי לזמנם לטפל בריקול, והם יכולים לנסוע עד שנה על הכביש עד שמשרד התחבורה תופס אותם במבחן השנתי של הרכב.

 

עוד אושר כי לשם ביצוע הריקול יוכל היבואן הישיר לדרוש מהיבואנים הזעירים או העקיפים תשלום סביר בעד העלויות הנלוות שיצרכן לא מכסה. אם לא תהיה הסכמה על המחיר, נציגי משרדי התחבורה והאוצר יכריעו במחלוקת. כמו כן נקבע כי שר התחבורה יהיה רשאי לקבוע הוראות לגבי אופן חישוב התשלום ומרכיביו.

 

עו"ד יורם בונן, המייצג גם הוא את איגוד היבואנים, אמר "מה פתאום שאנחנו נרדוף אחרי יבואנים אחרים? בניו זילנד מחייבים את הלקוח והוא מקבל החזר מהיבואן העקיף". הוא הזכיר את הדוח שקיבלה הוועדה בעניין ושאל איך מבטיחים שהיבואנים הישירים אכן יקבלו את ההחזר. פלור התייחס לדוח ואמר כי סעיף השיפוי נותן לו מענה.

 

סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, אמרה כי במקרים בהם היבואנים העקיפים לא יעמדו בחובותיהם, אפשר להטיל עליהם עיצומים כספיים. ח"כ ביטן ביקש לדעת בכמה כסף מדובר ונשיא איגוד היבואנים, יקי אנוך, אמר כי ההוצאות יכולות להיות כמה מאות שקלים ללקוח.

 

עוד אישרה הוועדה סעיף שנועד לקבוע כי היבואנים לא יכתיבו למוסכים ולא ימליצו להם על הגורם ממנו הם צריכים לרכוש מוצרי תעבורה, מלבד טיפולים הניתנים בחינם במסגרת אחריות היבואן או תיקון ריקולים. כמו כן היבואנים לא יוכלו להתערב או לסכל בכל דרך שהיא מתן רישיון יבואן לכל גורם אחר.
 

במהלך הדיון עלתה גם שאלת המיסוי ואושר סעיף שנועד לאפשר לרשויות המס לעקוב אחר המסלול שעשה הרכב ביבוא עקיף עד שהגיע לישראל, כדי שניתן יהיה לוודא את מחירו האמיתי לצורך תשלום מס. מנכ"ל גלובל אוטו מקס, ינון עמית, אמר ביקש כי אם עוסקים בנושא מס צריך לקבוע שבמקרים בהם יבואן מקביל מביא דגם זהה לזה שמביא היבואן הישיר – הוא ישלם מכס זהה לזה שמשלם היבואן הישיר.

 

כבל התייחס לכך ואמר כי נושא המיסוי לא נמצא על שולחן הוועדה ולכן לא ניתן לדון בכך. עם זאת הוא הוסיף כי הצעת החוק עושה התקדמות משמעותית מאוד, אך בסופו של דבר מחירי הרכב, מבחינת שיעור המס, נקבעים בבניין משרד האוצר הסמוך לכנסת.

 

כבל סיכם את הדיון והבהיר כי בכוונת הוועדה לקדם את ההצעה ולאשרה לקריאה שנייה ושלישית, אך גם לעשות הכל כדי שהשוק יהיה מאוזן ושפתיחתו לתחרות תהייה אמיתית.