המשרד להגנ״ס: עיצום כספי בסך 2.8 מיליון שקל בשל יצירת מפגע אסבסט

זאת בעת ביצוע עבודות תשתית בראש העין. העיצום הוטל על תאגיד המים עין אפק והחברה הכלכלית של עיריית ראש העין, ועל שתי חברות קבלן אשר ביצעו עבודת אסבסט ללא היתר ויצרו מפגע חמור


10:43 ,13.07.2021 מאת: מערכת פורט2פורט

המשרד להגנת הסביבה הטיל עיצומים כספיים על מעורבים בעבודות תשתית בראש העין שפעלו תוך סיכון הציבור וללא היתר, בהיקף כולל של 2.8 מיליון שקל. העיצומים, בסך 660,920 שקל כל אחד, הוטלו על תאגיד המים עין אפק, החברה הכלכלית, חברת המאירי טכנולוגיות וחברת רז מהנדסים.

 

רקע: המשרד להגנת הסביבה קיבל בחודש פברואר 2019 דיווח על מפגע אסבסט ברחוב האצ״ל בראש העין. מפקחי המשרד ערכו סיור במקום ומצאו, כי נעשות עבודות שיקום תשתיות הכוללות החלפת קו ביוב מאסבסט בניגוד לחוק, על ידי תאגיד המים והחברה הכלכלית ראש העין וחברות קבלן ששכרו לצורך העניין. המפקחים מצאו בשטח שברים של צנרת אסבסט שהוצאה משוחות הביוב וערימות עפר סמוכות, המעורבות בשברי אסבסט רבים נוספים של צנרת האסבסט. המפקחים הורו על עצירת העבודה והנחו על אופן הטיפול במפגע לצמצום הסיכון לציבור.

 

אסבסט מוגדר כמסרטן ודאי לאדם, ועל פי החוק למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק, עבודות אסבסט טעונות בהיתר ומותרות לביצוע על ידי אדם בעל רישיון בלבד. מהות הקביעה בחוק היא הגנה על הציבור מפני חשיפה לסיבי האסבסט בעת ביצוע עבודות ומניעת הסיכון.

 

המשרד מוציא כ-3,000 היתרים לעבודות אסבסט מדי שנה, שבהם מגבלות ותנאים לביצוע העבודה כחוק. עם זאת, תאגיד המים עין אפק והחברה הכלכלית של עיריית ראש העין לא פעלו לפי החוק והפעילו באופן מודע חברות קבלן שאינן מורשות לביצוע עבודות אסבסט, ובתוך כך אף גרמו לשבירה וריסוק האסבסט בסמוך לבתי התושבים תוך סיכון האוכלוסייה.

 

בנוסף לאמור בחוק, בשנת 2013 הוציא המשרד להגנת הסביבה הנחיות בשיתוף עם רשות המים לכל תאגידי המים והביוב, לפיהן בעבודות בצנרת כדוגמת שירוול ניפוץ וביקוע, נדרש ליווי של קבלן אסבסט מורשה והוצאת היתר עבודה באסבסט.

 

בשל העובדה כי תאגיד המים עין אפק, החברה הכלכלית של ראש העין, חברת המאירי טכנולוגיות וחברת רז מהנדסים פעלו בצורה המסכנת את הציבור, הטיל המשרד להגנת הסביבה עליהן עיצום כספי זה בסך 2.8 מיליון שקל.

 

יש לציין, כי חברת דני ונונו, שאף היא הייתה מעורבת בעבודות התשתית, התריעה מראש בפני מנהלי הפרויקט בתאגיד ובחברה הכלכלית על הימצאות האסבסט במקום וסירבה לבצע עבודות באסבסט ללא היתר, כמצופה וכנדרש מכל קבלן.

 

רעות רבי, מנהלת אגף אסבסט ורישוי כימיקלים, המשרד להגנת הסביבה: ״לא נאפשר לרשויות מקומיות, לחברות ציבוריות ולקבלנים לסכן את בריאות הציבור בעבודות אסבסט, ולפעול בניגוד לחוק. האסבסט הוא חומר מסוכן ומסרטן, ועבודות אסבסט צריכות להיעשות בידי גורמים מוסמכים ועל-פי דרישות המשרד. נמשיך לפקח ולאכוף כך שהסרת אסבסט תיעשה בצורה הבטוחה והבריאה ביותר, כדי להביא לסביבה נקייה ובריאה לציבור״.