חברת חוצה ישראל מקדמת הקמת נתיבי תחבורה עיליים בכביש 6

הפרויקט המהפכני, הראשון מסוגו בארץ, כולל הקמת קומה נוספת של כביש מעל תוואי הכביש הקיים, במטרה להפחית את עומסי התנועה בכביש 6 וברשת הכבישים הסמוכים לו. השרה רגב: ״נתיבי תנועה יכולים להתפתח לגובה. נמשיך לחבר את ישראל, גם בקומה השנייה״


12:49 ,30.07.2025 מאת: מערכת פורט2פורט

שרת התחבורה מירי רגב, הנחתה את חברת חוצה ישראל להתחיל בתכנון ראשוני להקמת נתיבים עיליים לאורך כביש 6. לדברי השרה רגב: ״כמו במדינות המתקדמות בעולם - גם אצלנו, נתיבי תנועה יכולים להתפתח לגובה. נמשיך לחבר את ישראל, גם בקומה השנייה״

 

הפרויקט המהפכני, הראשון מסוגו בארץ, כולל הקמת קומה נוספת של כביש מעל תוואי הכביש הקיים, במטרה להפחית את עומסי התנועה בכביש 6 וברשת הכבישים הסמוכים לו. זאת, בלי לגזול עתודות קרקע נוספות מעבר לאלה שכבר משמשות את הכביש היום. יתרונות נוספים הם הליכי אישור קצרים יחסית, וחיסכון בהנחת תשתיות תומכות. אשר כבישים עיליים דומים פועלים בהצלחה במדינות עתירות תנועה ובהן ארה״ב, יפן ואיחוד האמירויות.

 

הפרויקט כולל קומה נוספת של כבישים דו-מסלוליים ודו-נתיביים, לצד נתיב ייעודי לתחבורה ציבורית ושיתופית. בהתאם לממצאי בדיקה ראשונית של חברת חוצה ישראל, בשלב הראשון הפרויקט יתמקד במקטעים העמוסים ביותר, שבהם תוספת הנתיבים צפויה להביא להקלה משמעותית: בכיוון דרום, ממחלף באקה-ג'ת למחלף חורשים, לאורך כ-32 קילומטרים; ובכיוון צפון, ממחלף נחשונים למחלף אייל, לאורך כ-16 קילומטרים.בסך הכול יוקמו כ-48 קילומטרים של נתיבי נסיעה עיליים חדשים ומהירים, הצפויים לשפר את הנגישות התחבורתית בישראל באופן משמעותי.

 

משרד התחבורה באמצעות חברת חוצה ישראל ביצע בדיקת היתכנות ראשונית לפרויקט, שכללה בחינה של עלויות הקמה, ניתוח ההשפעה על עומסי התנועה ותועלות הפרויקט בטווח הארוך. כעת, יוצאת החברה לשלב הבא בפרויקט הכולל תכנון סטטוטורי והנדסי ראשוני, בעלות של כ-3 מיליון שקלים

 

על פי הבדיקה הכלכלית הראשונית, אומדן עלות הפרויקט הוא כ-5 מיליארד שקלים.

 

התועלות הצפויות למשק הן רבות וכוללות חיסכון של כ-36,000 שעות נסיעה ביום וגידול של פי שניים במהירות הנסיעה, הן בכביש 6 והן ברשת הכבישים הסמוכים לו. התועלת השנתית למשק במהלך 30 שנות הזיכיון מוערכת בכ-110 מיליון שקלים לשנה, וכ-3.3 מיליארד שקלים במהלך כל תקופת הזיכיון.

 

זהו מהלך תחבורתי חדשני וראשון מסוגו בכביש 6, עורק התחבורה המרכזי במדינת ישראל, המשרת כ-260 אלף כלי רכב ביממה ומספק נסיעה מהירה, ישירה וללא רמזורים, מהגליל המערבי ועד למזרח הנגב. הפרויקט צפוי להביא להפחתה משמעותית בעומסי התנועה, לספק גישה נוחה ומהירה מהפריפריה למרכז הארץ ולעודד שימוש בתחבורה ציבורית ושיתופית. בנוסף להפחתת עומסי התנועה, הנתיבים העיליים יאפשרו שילוב שימושים, בהם הוספת שבילי אופניים, התקנת לוחות סולאריים, הצבת שטחי פרסום ותשתיות נוספות. 

 

פרויקט הנתיבים העיליים מצטרף לשורת פרויקטים נוספים המתבצעים לאורך כביש 6, בהם הרחבת המקטע המרכזי של הכביש לאורך כ-60 קילומטרים הנמצא בשלבי ביצוע מתקדמים והארכות כביש 6 צפונה ודרומה. עם השלמת ההרחבות הצפונית והדרומית, יתארך הכביש מ-188 קילומטרים כיום ליותר מ-220 קילומטרים רצופים של נסיעה מהירה, ישירה וללא רמזורים, מהגליל המערבי ועד למזרח הנגב.

 

שרת התחבורה מירי רגב: ״אני שמחה להוביל מהלך תחבורתי מהפכני וראשון מסוגו בישראל - הקמת נתיבים עיליים בכביש 6, עורק התחבורה המרכזי של המדינה. זהו פתרון יצירתי וחכם שמאפשר להכפיל את קיבולת הכביש בלי לפגוע בנוף, בטבע ובעתודות קרקע יקרות ערך. המיזם הזה יסייע בהפחתת עומסי התנועה, יקצר את זמני הנסיעה ויביא בשורה של ממש לתושבי הצפון, המרכז והדרום. כמו במדינות המתקדמות בעולם - גם אצלנו, נתיבי תנועה יכולים להתפתח לגובה. אנחנו ממשיכים לחבר את ישראל, גם בקומה השנייה״. 

 

מנכ״ל חברת חוצה ישראל, דן שנבך: ״אני מברך על תחילת התכנון בפרויקט הנתיבים העיליים בכביש 6, כביש אשר מהווה עורק התחבורה הראשי של מדינת ישראל ומשרת מאות אלפי כלי רכב מידי יום. הפרויקט מהווה בשורה של ממש, שיביא להפחתה משמעותית בעומסי התנועה, יקצר את זמני הנסיעה ויציב את ישראל בשורה אחת עם המדינות המתקדמות בעולם בתחום התחבורה. חברת חוצה ישראל תמשיך להוביל פרויקטי תחבורה מורכבים וחדשניים לאורכה ולרוחבה של מדינת ישראל״.