יבואנים ישירים יחויבו לספק אחריות, שירות ומענה לריקולים גם לרכבים מיבוא מקביל

בדיון לקראת קידום הצעת החוק הממשלתית לרישוי שירותי לרכב בוועדת הכלכלה בכנסת עלה נושא האחריות של היבואנים הישירים גם לגבי רכבים המיובאים על ידי יבואנים עקיפים וזעירים


12:01 ,01.02.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה של הכנסת המשיכה להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית לרישוי שירותים לרכב, שנועדה לקדם את התחרות בענף ולהוזיל את מחירי המכוניות החדשות והחלפים.

 

בדיון המשיכה הוועדה לעסוק בפרק שנועד להטיל חובות חדשות על יבואני הרכב הישירים, על מנת להסיר חסמים שמנעו כניסת יבואנים עקיפים וזעירים. ח"כ יעקב פרי, שמילא את מקומו של היו"ר, פתח את הדיון בסעיף העוסק בתנאים לקבלת רישיון יבואן ישיר, ובכללם החובה לטפל גם בכלי רכב שייבאו לארץ היבואנים העקיפים והזעירים, ואף להעניק אחריות יצרן לאותם כלי רכב ולטפל בקריאות לתיקון תקלות סדרתיות (ריקולים) לרכבים שייבאו היבואנים העקיפים והזעירים.

 

סמנכ"ל התנועה במשרד התחבורה, אבנר פלור, הציג את הנושא ואמר כי כיום ישנם בישראל למעלה מ-16 יבואנים ישירים ורק 3 יבואנים מקבילים. לדבריו, אחד החסמים המרכזיים שמונעים כניסת יבואנים מקבילים חדשים הוא נושא מתן האחריות, הטיפול בריקולים ואספקת חלפים. לכן דורש משרד התחבורה מהיבואן הישיר, שנמצא בקשר עם היצרן ויש לו את המידע, לספק את השירות גם לרכבים שלא הוא ייבא לארץ.

 

בתשובה לשאלת ח"כ פרי מדוע לא התפתחה תחרות בישראל, אמר פלור כי "כנראה שהיצרנים בחו"ל, משום מה, חוסמים את התחרות".

 

דורון שורר, לשעבר מנכ"ל משרד התחבורה והיום יועץ לחברת אוטומקס, הזכיר כי גם מנהלי חברות הביטוח טענו בעבר שחברות הביטוח בחו"ל מנעו תחרות בארץ, ובבית המשפט התברר שלא כך הדבר ומנהלי חברות ביטוח בישראל אף הורשעו בפלילים וישבו בבית סוהר. "השימוש בטענה שמישהו בחו"ל מכוון את העניינים בישראל לא צריכה לעלות על השולחן", אמר.

 

עו"ד יורם בונן, המייצג את איגוד יבואני הרכב, טען כי החוק הישראלי לא יכול לחול על יצרניות הרכב בחו"ל: "ישראל היא עוד מדינה אחת בתעשייה גלובלית ואי אפשר להתנות מתן רישיון ליבואן ישיר בהתחייבויות על היצרנים", אמר. הוא אף הזכיר כי לוועדה נשלחו בכנסת הקודמת מכתבים ברוח זו איגודי היצרנים באירופה ובארה"ב.

 

מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, התייחס לכך בזעם ואמר: "יש גבול לצביעות, מעניין איך הגיעו המכתבים הללו לוועדה". בונן השיב: "זה הגיע באימייל", והוסיף כי היצרנים לא מוכנים לתת התחייבות. יצחקי הגיב ואמר כי "מדובר בניסיון לעצור את פתיחת השוק לתחרות ולהציב חסמים – צריך להתגבר עליהם ולפתוח את השוק לתחרות".

 

יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי, טען כי יש ליבואנים נגישות לקטלוגים של החלפים של היצרן לפי מספר השלדה של הרכב. סגן ראש אגודת מורי הדרך, יהודה לוי, אמר כי אפשר לפתוח את תוכנות היצרנים לכולם ולא רק ליבואנים.

 

מנכ"ל איגוד יבואני הרכב, יהודה רודד, אמר כי היבואנים לא יכולים לעשות זאת כי התוכנות לא שלהן אלא של היצרנים, ונשיא האיגוד, יעקב אנוך, הוסיף כי "יבואן פתוח רק לדגמים שהוא מייבא. הסיבה שאין יבוא מקביל היא כלכלית, אי אפשר לקנות רכב שלא מהיצרן, בתיווך שעולה כסף, ולנסות להתחרות כלכלית. לנסות לאנוס דבר בלתי אפשרי כלכלית דרך כיוונים אחרים זה לא יעבוד".

 

פרי הגיב ואמר כי אם היבוא המקביל ייכשל כלכלית, אז אין ליבואנים הישירים ממה לחשוש, כי ממילא הם לא יצטרכו לתת אחריות ושירות לרכבים שלא הם יבאו או שהשירות יהיה זניח.