ישראל מאיצה את פריסת עמדות הטעינה לרכבים חשמליים

מינהל התכנון אישר שינוי בתוכנית המתאר הארצית לתחנות תדלוק שיאפשר להרחיב את מספר עמדות ההטענה לרכבים חשמליים, להתאימן לטכנולוגיות המתקדמות ביותר ולשלב אותן באופן חכם במרחב הציבורי


08:35 ,13.08.2025 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים (ולנת״ע), בראשות מנכ״ל מינהל התכנון, רפי אלמליח, אישרה אתמול (שלישי, 12.8.25) שינוי משמעותי בתוכנית המתאר הארצית לתחנות תדלוק (תמ״א 18) שיאפשר להרחיב את מספר עמדות ההטענה לרכבים חשמליים, להתאימן לטכנולוגיות המתקדמות ביותר ולשלב אותן באופן חכם במרחב הציבורי.

 

המהלך מהווה נדבך מרכזי במדיניות הלאומית להאיץ את המעבר המלא לתחבורה חשמלית עד שנת 2050. השינוי יאפשר זכויות בנייה חדשות לטובת הקמת חדרי חשמל וטרנספורמציה בהיקף של עד 100 מ״ר, הנדרשים לתמיכה בטעינה מהירה של יותר מ-5 עמדות בו-זמנית. בנוסף, ההוראות כוללות זכויות נוספות של עד 20 מ״ר לצורך יצירת אזורי שהייה והמתנה נוחים למשתמשים בזמן ההטענה.

 

הדיון התקיים במעמד נציגי מינהל התכנון, משרד התחבורה, משרד האנרגיה ומשרד הגנת הסביבה, בשיתוף חברות הדלק ויזמים בתחום הרכב החשמלי. המפגש כלל שולחן עגול בו הוצגו המשמעויות הכלכליות, התפעוליות והסביבתיות של המהלך, לצד הצרכים האמיתיים מהשטח.

 

משרד האנרגיה הציג נתונים עדכניים הממחישים את קצב האימוץ המהיר: כיום נעים בכבישי ישראל כ-170,000 רכבים חשמליים מלאים מתוך כ-3.7 מיליון כלי רכב פרטיים. כדי לממש את היעד השאפתני - מעבר מלא לתחבורה חשמלית תוך 25 שנה - נדרשות תשתיות טעינה פרוסות, חכמות וזמינות בכל עיר ויישוב.

 

לדברי מינהל התכנון, ״אנו רואים חשיבות עליונה בהסרת חסמים והכשרת הקרקע למעבר לתחבורה חשמלית. המהלך הזה אינו רק טכני - הוא חלק מתפיסה כוללת של עיצוב רחובות עירוניים מותאמים לעידן האנרגיה החדשה״.

 

מנכ״ל מינהל התכנון, רפי אלמליח: ״זהו צעד משמעותי לקראת עתיד תחבורתי נקי, ירוק ומתקדם יותר. אנחנו פועלים כדי לוודא שהתשתיות הציבוריות בישראל יתאימו למהפכת הרכב החשמלי, באופן שייתן מענה מלא הן לצרכים הטכנולוגיים והן לחוויית המשתמש של הנהגים. מדובר בהשקעה בתשתית של מחר, שתשרת את כולנו לשנים רבות קדימה״.