מע"צ: פרויקט תחזוקת רשת הכבישים יוצא לדרך

מדובר בפרויקט שעלותו 1.7 מיליארד שקל במסגרתו תתוחזק רשת כבישים באורך של 270 ק"מ על ידי זכיין אחד עד לשנת 2030. בפרויקט זכתה חברת שיכון ובינוי


00:00 ,01.07.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

מדובר בפרויקט שעלותו 1.7 מיליארד שקל במסגרתו תתוחזק רשת כבישים באורך של 270 ק"מ על ידי זכיין אחד עד לשנת 2030. בפרויקט זכתה חברת שיכון ובינוי
 
ראשי החברה הלאומית לדרכים (מע"צ), בכירי קבוצת שיכון ובינוי ובנק דיסקונט חתמו על מסמכי הסגירה הפיננסית, המאפשרים את תחילת ביצוע הפרויקט ל-20 השנים הבאות. במסגרת הפרויקט תשוקם ותתוחזק רשת כבישים באורך של 270 ק"מ על ידי זכיין אחד, עד לשנת 2030, בהיקף של כ-1.7 מיליארד שקל.
 
ביולי 2009 זכתה קבוצת שיכון ובינוי במכרז שפרסמה החברה הלאומית לדרכים, ובספטמבר 2009 נחתם הסכם הזיכיון בין החברה הלאומית לדרכים ובין חברת הביצוע "שיכון ובינוי נתיבי הצפון".
 
עבודות השיקום והבנייה של רשת הדרכים צפויות להימשך כ3-שנים, במהלכן תידרש חברת שיכון ובינוי להביא את הכבישים לרמת איכות ובטיחות גבוהה. רק לאחר שתושלם עבודת השיקום וההקמה, הכוללים בין היתר הצבת תאורה, מעקות בטיחות, שילוט, גשרים ומבני דרך, אמצעי בטיחות, תיקון שולי הדרך, ניקיון וגינון, תחל תקופת האחזקה השוטפת למשך 17 שנים, תוך שמירה על רמת תחזוקה גבוהה.
 
הזכיינית תידרש לבצע פעולות תחזוקה יזומות ומונעות. כמו כן, יופעלו רכבי סיור שינועו לאורך הכבישים הנבחרים בכל שעות היממה ובמהלך כל ימות השנה ויזהו ליקויים ומפגעים, שיטופלו במהירות.
 
הזכיין גם מחויב לקריטריונים של איכות ושירות לרבות עזרה לנהגים שנתקעו עם רכבם ללא דלק או בשל תקר בגלגל. במקרים בהם לא יעמוד הזכיין ברמת האיכות שנקבעה, יופעל מנגנון של הטלת קנסות עד לתיקון הליקויים. בתום תקופת הזיכיון ישיב הזכיין את האחריות על רשת הכבישים לחברה הלאומית לדרכים במצב תחזוקתי שהוגדר מראש.
 
כיום מפעילה החברה הלאומית לדרכים קבלנים שונים בעלי התמחות ייחודית בתחום האחזקה ברשת הכבישים - צבע, מעקות, תמרורים, גינון ועוד. במסגרת הפרויקט החדש ירוכזו כלל המשימות תחת קורת גג אחת באחריותה של קבוצת שיכון ובינוי.
 
לדברי מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים, אלכס ויז'ניצר, פרויקט PFI אחזקה הוא הראשון מסוגו בישראל ומהבודדים בעולם. בין היתר, בשל מורכבותו וחדשנותו, ומכיוון שהוא בעל חשיבות רבה לשיפור תשתיות הכבישים לשנות דור. "יצאנו לדרך החדשה, לאחר למידה מעמיקה והפקת לקחים ממדינות אחרות, ובשיתוף ותיאום מלא עם משרדי התחבורה והאוצר", אמר.