מתווה ההרחבה של כביש 6 יוצא לדרך

המתווה כולל הרחבת כביש 6 באמצעות הוספת נתיב רביעי ממחלף קסם ועד מחלף עירון והוספת נתיב שלישי ממחלף עירון ועד מחלף עין תות. על מנת לצמצם את עומסי התנועה בשעות השיא, האגרה לנסיעת רכבי משא כבדים בשעות השחר תופחת ב-50%


12:13 ,08.08.2022 מאת: מערכת פורט2פורט

היום (ב׳), נחתם הסכם בין המדינה לבין הזכיין ״דרך ארץ״, שאושר על ידי הממשלה, להרחבת כביש 6. ההרחבה תכלול נתיב נוסף לכל כיוון בקטע הכביש ממחלף קסם ועד מחלף עין תות, וכן את הקמתו של מחלף בית נחמיה, בתמורה להארכת הזיכיון כפי שאושר על ידי ועדת הכלכלה של הכנסת. מטרת ההסכם שגובש על ידי משרדי האוצר התחבורה וחברת חוצה ישראל בע״מ, הרשות הממונה על הזיכיון, הינה הרחבת קיבולת הכביש לצורך מתן מענה לביקושים בקטע האמור.

 

פרויקט ההרחבה יכלול הוספת נתיב רביעי ממחלף קסם ועד מחלף עירון והוספת נתיב שלישי ממחלף עירון ועד מחלף עין תות, מתוכנן כי הנתיב הנוסף באורך כולל של כ-120 ק״מ ישמש לתנועת רכבים רבי תפוסה (נתיב רב תפוסה).

 

תכולת הפרויקט לתכנון מימון, הקמה והפעלה גובשה במתכונת BOT כאשר עלות ההקמה תקבע באמצעות הליך תחרותי לקבלני המשנה בפיקוח המדינה. עבודות ההקמה צפויות להתחיל ב-2024, והפתיחה לתנועה ב-2028. תקופת הארכת הסכם הזיכיון לא תעלה על שלוש שנים.

 

בנוסף, סוכם כי האגרה שתשולם בגין נסיעת כלי רכב במשקל העולה על 4 טון תופחת ב-50%, בין השעות 03:00 – 05:30, על מנת לתמרץ רכבי משא כבדים להקדים את פעילותם ובכך להקל על גודש התנועה.

 

שר האוצר, אביגדור ליברמן: ״הרחבת כביש 6 היא צעד משמעותי עבור המשק והנוסעים, שתחסוך זמן יקר ותייעל את שירותי הדרך עבור אזרחי ישראל. הפרויקט הוא חלק משורת פרויקטי תשתיות שמשרד האוצר מבצע באמצעות המגזר הפרטי. העלות המופחתת של הנסיעה בכביש עבור כלי רכב כבדים תנגיש את הנסיעה בו עבור יותר עסקים ובכך תחסוך עבורן עלויות משמעותיות״.

 

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח״כ מרב מיכאלי: ״מאז כניסתי לתפקיד הכרזתי על כך שבכוונתי להפוך את הפירמידה ולשים בראש סדר העדיפויות את התחבורה הציבורית והנסיעות השיתופיות ואת הנגב והגליל, וכך אני עושה. הרחבת כביש 6 בנתיב תחבורה ציבורית ונסיעות שיתופיות היא בשורה גדולה לתושבות ותושבי הצפון ולנוסעות והנוסעים בתחבורה ציבורית ושיתופית. עוד אפשריות תנועה לכולן ולכולם״.

 

החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג: ״ההסכם שנחתם היום להרחבת כביש 6 צפוי להקל בעתיד על העומס הרב בכביש תוך עידוד הנסיעה לרכבים רבי תפוסה. אגף החשב הכללי מוביל וימשיך להוביל פרויקטי תשתית מרכזיים מחוללי צמיחה בשיתוף עם המגזר הפרטי. ברצוני להודות לכל השותפים שהביאו לסגירת ההסכם המורכב הזה - למשרד התחבורה בראשות מנכ״לית המשרד מיכל פרנק, חברת חוצה ישראל, חברת דרך ארץ ומעל לכל לחטיבת הפרויקטים המעולה בחשב הכללי בראשות הסגן הבכיר יובל רז״.

 

מנכ״לית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, מיכל פרנק: ״כביש 6 הוכיח עצמו כעורק תשתית חיוני, עם רמת ביקושים גבוהה. משאב הדרך הוא תשתית ציבורית, ואנו פועלים להקצותו בהתאם לסדרי העדיפויות במשרד. עם פתיחת הנתיב, נפלס את הדרך לתחבורה שיתופית וציבורית מהירה שתהייה חלופה טובה לנסיעה ברכב הפרטי. במקביל, המשרד מקדם רשת קווי שירות שייסעו דרך כביש 6 למוקדי מגורים, מסחר ותעשייה״.

 

מנכ״ל חברת חוצה ישראל, דן שנבך: ״חברת התשתיות חוצה ישראל רואה בפרויקט ההרחבה הייחודי נדבך נוסף בפרויקט הלאומי כביש 6 והוכחה חיה להצלחה של הפרויקט. הרחבת הכביש  בנתיב רב תפוסה, הקמת המחלף והמעבר לאגרה דיפרנציאלית צפויים להביא להפחתה בעומסי התנועה עבור הנוסעים הרבים שעושים שימוש יומיומי בכביש. חברת חוצה ישראל תמשיך להוביל פרויקטי תחבורה מורכבים בפריסה ארצית״.