מנכ"ל האוצר לשעבר נחלץ לטובת המנייה: הוצאתם מאשדוד תכפיל עלות ההובלה

פרופ' עזרא סדן קובע בדו"ח מיוחד: "הלאמת שירותי חברות המניה בידי נמל אשדוד תכפיל את עלות הובלת המטענים. ההחלטה לסלק את חברות המניה ולהלאים את שירותיהן, היא מקור בלתי נדלה שגם הציבור משלם את מחירה"; שטרק בתגובה: הדוח מגמתי וחד צדדי (ראה ידיעה נפרדת)


00:00 ,04.01.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

פרופ' עזרא סדן, מנכ"ל האוצר לשעבר קובע בדו"ח מיוחד: הלאמת שירותי חברות המניה בידי נמל אשדוד תכפיל את עלות הובלת המטענים;פרופ' סדן: "ההחלטה ללכת בכיוון ההפוך ולסלק את חברות המניה ולהלאים את שירותיהן, היא מקור בלתי נדלה שגם הציבור משלם את מחירה"; שטרק בתגובה: הדוח מגמתי וחד צדדי (ראה ידיעה נפרדת)
 
פרופ' עזרא סדן, מומחה למיקור חוץ ומנכ"ל משרדי האוצר והחקלאות לשעבר, קובע בחוות דעת מיוחדת שהכין כי הוצאת חברות המניה מפעילות בנמל תביא להכפלה בעלויות לצרכני הנמל, התעשיינים והחקלאים, וכן לציבור כולו. חוות הדעת נערכה לאור פעולות המתבצעות בנמלים, לטענת חברות המנייה, להלאמת שירותי הפיקוח על הפריקה והטעינה והעברתם לביצוע עצמי בידי הנמל.
 
סדן בדק את ההשלכות של פעולות הנמלים בתחום המניה, כפי שבאים לידי ביטוי, לטעמו, כיום בנמל אשדוד. סדן קבע כי "הנהלת התאגיד של נמל אשדוד פועלת בימים אלה ליישום תכנית תפעול מתמחה. אגב יישום התכנית, החליטה ההנהלה לסלק מגזרת המכולות בנמל את חברות המניה". לדבריו, צעד כזה הוא מעין "מיקור חוץ" במהופך – בניגוד לגישה המקובלת של "מיקור חוץ" (Outsourcing).
 
"מיקור החוץ במהופך בנמל אשדוד מטריד במיוחד כיוון שהוא מכוון כנגד מיקור חוץ של שירותי בקרה. במציאות השוררת בנמל אשדוד קשה לתאר בקרה אמינה המייצגת את הלקוח בזמן אמיתי, מבלי שהבקר חולש על תכנון הפריקה והטעינה כשהוא מייצג בהקשר זה את האינטרס של הלקוח. ההחלטה ללכת בכיוון ההפוך ולסלק את חברות המניה ולהלאים את שירותיהן, היא מקור בלתי נדלה לאי יעילות", אמר.
 
סדן בדק את ההשלכות המעשיות של הלאמת השירותים בנמל, כלומר האם פעולות הנמל צפויות לייקר את העלויות למשתמשים בשירותי הנמל (בעיקר התעשיינים והחקלאים) וכן הציבור. סדן קובע כי בגזרת המכולות בנמל, אומדן העלויות של הפעלה באמצעות הנמל עצמו יהיה גבוה בכ-88% לעומת העלות של חברות המניה. בכל הקשור לגזרת המטען הכללי, הרי שהעלויות ללא חברות המניה צפויות להתייקר בכ- 213%, לעומת הפעלת השירות על ידי חברות המניה. סך הכול מסכם סדן את הייקור בעלויות הובלת המטענים בלפחות 10 מיליון שקל.
 
בכל הקשור לשאלה האם הנמל יוכל לספוג את העלויות הכרוכות בהפעלה עצמית של שירותי חברות המניה, ללא העברתן על כתפי הלקוחות, קובע סדן כי מדיניות זו לא תעמוד בביקורת ותוטל בסופו של דבר על כתפי הלקוחות. " פער העלויות הוא פער ריאלי אשר יהיה לו ביטוי כספי. הגורמים המעורבים ייאלצו לשאת בפער הזה לאלתר. ייתכן כי הנהלת תאגיד הנמל תנסה לספוג את מקצת הפער ולגלגל אותו על הבעלים (קרי, הממשלה) או משתמשים אחרים. אולם, מדיניות כזו אשר לא תטיל את התשלום על פי העיקרון "המשתמש משלם" לא תעמוד בביקורת. במוקדם או במאוחר יידרש וייערך תמחור תיקני והפערים השליליים יוטלו על כתפי לקוחות גזרת המטען הכללי", הוא מסכם.