משה מנו: לפתוח במו"מ אינטנסיבי להסדרת המצב בנמלי ישראל

נשיא קבוצת מנו ספנות מציע כי הצדדים יקבלו הכרעת בורר מוסכם אם לא יגיעו להסדר בתום משא ומתן שיארך תקופה מוסכמת של שנה. מוסיף: לא ניתן לבצע מהלכים משמעותיים מבלי שהעובדים יהיו שותפים למהלך


00:00 ,18.09.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא קבוצת מנו ספנות מציע כי הצדדים יקבלו הכרעת בורר מוסכם אם לא יגיעו להסדר בתום משא ומתן שיארך תקופה מוסכמת של שנה. מוסיף: לא ניתן לבצע מהלכים משמעותיים מבלי שהעובדים יהיו שותפים למהלך
 
משה מנו, נשיא קבוצת מנו ספנות, התבטא על המשבר ונמלים ואמר כי "אני בעד התאמת הנמלים בישראל למאה ה-21". לדבריו, יש לבצע בנמלים התאמה מבנית, טכנולוגית וארגונית והדבר יכול להיעשות באמצעות הפרטה, מכירה חלקית של הנמלים, הפעלה באמצעות קבלני משנה, או הנפקה בבורסה בארץ או בחו"ל.
 
לדברי מנו, חשוב לזכור כי "לא ניתן לבצע מהלכים בעלי משמעות כה גדולה, בחברות כל כך חשובות אסטרטגית וכלכלית, מבלי שכל הצדדים, ובמיוחד העובדים, יהיו שותפים למהלך המתוכנן".
 
נשיא קבוצת מנו ספנות ציין כי "כל צעד חד צדדי של המדינה, כפי שהיה ניסיון לעשות באחרונה, יגרום לזעזועים קשים במשק, לסערת רגשות ואמוציות מיותרת ומזיקה, לפגיעה כלכלית וחברתית אשר כולנו נצא ממנו מופסדים".
 
לדבריו "העיצומים, ההאטה והשביתות לא רק גורמות לנזק כספי אדיר אלא גם לפגיעה בתדמית שלנו בעולם, וברצון של חברות זרות לעשות עמנו עסקים". הוא הוסיף וציין כי נציגי חברות ספנות ותיירות מהגדולות בעולם אומרים לו בכל פעם שיש שביתה בנמלים כי 'ישראל הינה מדינת עולם שלישי'. 'אי אפשר לבנות ולתכנן עליכם', וגם 'אתם אלופי העולם בשביתות'.
 
לדעתו של משה מנו "אי אפשר לפגוע בזכותם של עובדים להתאגד, להיאבק על זכויותיהם, ולהשתמש בנשק השביתה כאקט לגיטימי מול המעסיקים. מצד שני אין להסכים למצב שבו צד אחד יתנגד לכל הצעה רצינית שמעלה הצד השני, במיוחד כשהכוונה היא לקדם את מעמדם של נמלי ישראל, צעד שבסופו של דבר יהיה גם לטובת העובדים".
 
מנו אף מציע פתרון שהוא הידברות בין הצדדים למשך שנה אחת. "בואו נסכים כולנו על תקופת מסוימת של הידברות, שנה אחת. שנה של משא ומתן רציני והוגן, שבו שני הצדדים יציגו את עמדותיהם ויגלו גמישות ופתיחות להצעות של הצד השני".
 
על פי הצעת משה מנו, אם גם בסופה של תקופת השנה לא יגיעו הצדדים לפתרון, "יפנו הצדדים לבורר מוסכם בארץ או בחו"ל. הבורר ישקול את טענות הצדדים לעומקם יפסוק את פסוקו והצדדים יתחייבו מראש ליישם את החלטתו". משה מנו מוסיף כי "אסור לנו להגיע למצב שבו נעבור סכסוך נוסף בנמלים".