11 מיליארד דולר להקמת נמל ב-Bagamoyo, טנזניה

שאלות רבות אופפות את נחיצות הקמת הנמל, במיוחד לאור ההשקעה המאסיבית בנמל דאר-א-סאלם הבירה, המרוחק 75 ק"מ לאורך החוף, ונמל מומבסה בקניה


13:21 ,16.03.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

טנזניה משקיעה 11 מיליארד דולר בפרויקט שיקום תשתיות, שיהפוך את נמל Bagamoyo לגדול ביותר באזור.

 

Bagamoyo שוכנת בסך הכל 75 ק"מ לאורך החוף מהבירה דאר-א-סאלם, מה שגרם לאנשי מקצוע רבים לפקפק בשאלת נחיצות הפרויקט, במיוחד לאור העובדה שהנמל בבירה מטפל ב-90% מהיצוא המקומי. ולא זו בלבד, אלא שבשנה שעברה חתם הבנק העולמי על התחייבות בסך 565 מיליון דולר, שתכפיל את יכולת הטיפול של הנמל במטענים עד שנת 2020.

 

עם החתימה ציינו נציגי הבנק העולמי, שבמידה ונמל דאר-א-סאלם יהפוך ליעיל כמו נמל מומבסה (שלא מהווה בדיוק סמל למצויינות) תוסיף טנזניה 2 מיליארד דולר הכנסות לכלכלתה בשנה.

 

בנוסף, למרות צמיחה, כלכלת טנזניה עדיין אינה במצב כזה, המאפשר לה להשקיע סכומי עתק בפרויקט. זאת בנוסף לעובדה שהמדינה סובלת מפערי תשתית נרחבים.

 

אולם כאן נכנסת הפוליטיקה לפעולה. נשיא המדינה Jakaya Kikwete הוא תושב האזור, ורבים מתושבי טנזניה רואים בהקמת הנמל כמורשת שלו.

 

הפרויקט, שנתמך על ידי חברות סיניות, יעלה בגודלו אפילו על פרויקט שדרוג נמל מומבסה בקניה, המהווה את שער הכניסה למזרח אפריקה ושוכן 300 ק"מ צפונית ל-Bagamoyo. בנוסף מתכננת קניה, הכלכלה הגדולה באפיקה, להקים מגה נמל בעיר Lamu.

 

פרויקט Bagamoyo , בה יוקמו גם אזור סחר חופשי, מסילות ברזל ודרכים, בתקווה לנמל את ההתעוררות הכלכלית העוברת על היבשת, הוקם במטרה להקל על העומס בנמל דאר-א-אסאלם ולהפוך אזור כושל למשגשג.