איגוד משתמשים בהובלה ימית חדש, או אדרת חדשה לגברת הזקנה?

נשיא איגוד לשכות המסחר אוריאל לין קורא לנסח מחדש את עקרונות היסוד והתקנון של איגוד המשתמשים בהובלה ימית, כולל קביעת נציגי מועצה והנהלה והשארת נציגי הספנות בחוץ


00:00 ,06.11.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

האם לאחר 50 שנות פעילות יוקם איגוד חדש עבור המשתמשים בהובלה ימית?

לידי "PORT2PORT" הגיע מכתב ששלח נשיא איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין, הממוען לנשיא לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון ד"ר גד שפר ולידי נשיא התאחדות התעשיינים צבי אורן, ובו הוא מציע, קודם לניסוח תקנון מפורט, להחליט ולהסכים על עקרונות היסוד של הארגון.

במכתבו כותב לין שעקרונות היסוד של הארגון ינוסחו מתוך כוונה שישתתפו בו כל המשתמשים בהובלה ימית. הוא מציין, שלהבנתו קיימת הסכמה ברורה בינו לבין שפר ואורן על בניית תקנון חדש, "שיאפשר שיתוף פעולה מלא וקיומו של ארגון אחד". לין מציין במכתבו, כי רק לאחר שתהיה הסכמה על העקרונות, "ואין זה מסובך", ניתן יהיה לנסח תקנון מפורט, שייתן ביטוי לאותם עקרונות.

עוד כותב לין, שמטרות הארגון צריכות להיות ייצוג נאמנה של האינטרסים של כל גורמי המסחר בישראל. הוא מוסיף, שחשוב שמספר מובילים גדולים, כגון כי"ל, יהיו חלק מהארגון, ואילו, "מאחר וקיים ניגוד עניינים מובנה עם הספנות, נציגיה לא יהיו חלק מהארגון".

מכאן הוא עובר לייצוג שלדעתו צריך להיות במועצת האיגוד: כל המשתמשים בהובלה ימית (10 נציגים לאיגוד לשכות המסחר, 10 נציגים להתאחדות התעשיינים ועוד נציג אחד לכל משתמש מוביל גדול).

הנהלת האיגוד, לדעת לין, צריכה להיות מצומצמת, בת חמישה חברים בלבד, להיבחר על ידי המועצה, כשהרכבה צריך להיות: שני חברי הנהלה מהתאחדות התעשיינים, שני חברי הנהלה מלשכות המסחר וחבר הנהלה עבור גורמים נוספים. הוא מציין, שיו"ר הארגון יפעל מתוך משרדיו בארגון המעסיקים ולא יהיו לארגון משרדים נוספים, כמו גם לא יהיו לו מנהלים נוספים.

נקודת היציאה של לין היא, שעקרונות אלה מקובלים על שפר ועל אורן; שאם לא, הוא ישמח לשמוע את הערותיהם.

בתגובה מסר גד שפר: "מתקיימים דיונים לגבי חיזוקו של האיגוד. בדיונים האלה משתתפים כל מיני גורמים. אני מקווה שהתוצאה תהיה של חיזוק האיגוד לרווחת המשתמשים והלקוחות, ושזה יהיה בזמן הקרוב ביותר".

"המכתב הזה נראה כמו ניסיון להקים איגוד חדש, על חשבון הקיים. האיגוד קיים 50 שנה ועובד יפה. יש למר לין השגות, וזה יפה. הוא שלח מכתב עם השגות וההשגות ידונו בפני הגורמים המתאימים, בטח שלא בעיתונות".

בהתאחדות התעשיינים ביקשו שלא להגיב לדברים.

יצוין חילוקי דעות בין איגוד לשכות המסחר לבין לשכת המסחר חיפה והצפון הם דבר שבשגרה.

בעבר הודיעה לשכת המסחר תל אביב על כוונתה לפעול בנפרד מאיגוד המשתמשים בנושא ההובלה הימית. בתגובה הזהיר שפר, כי עיסוק בנושאי ההובלה הימית על ידי גורמים חסרי ידע והבנה בנושאי ספנות ונמלים גורם לנזקים, שעלולים להחריף ולהשפיע באופן ניכר על היבואנים והיצואנים.

בזמנו מתח שפר ביקורת על ההסכמה, "הנמהרת" לדבריו, של לין ושל נשיא התאחדות התעשיינים דאז שרגא ברוש, לרפורמה בתעריפי נמלי הים, לפני שתוקנו וטופלו הליקויים הרבים בה, שגרמה, לדבריו, ל"נזקים ליבואנים וליצואנים שאיגוד המשתמשים בהובלה ימית מתקשה עתה לתקן אותם".