כנס PORT2PORT: קבלו טעימה נוספת מ״עבודת נמלים״ שיושק ברביעי הקרוב

ספרו החדש של יואב צוקרמן חושף את מאחורי הקלעים של הרפורמה בנמלים. קראו הפעם על תפקידי המפתח של שלמה ברימן, איציק בלומנטל ומנדי זלצמן ברפורמת הנמלים


14:06 ,18.06.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

ביום רביעי הקרוב בכנס PORT2PORT 2018 בגני התערוכה (ביתן 2) יושק לראשונה לציבור הספר המרתק החדש ״עבודת נמלים״ של יואב צוקרמן, החושף את יחסי הכוחות וזירת הקרבות בין וועדי הנמלים לבין הממשלה לאורך השנים. צוקרמן שימש יועצם של שני שרי תחבורה לענייני התאגידים הממשלתיים, ובהמשך הוביל את תכנית ׳נמלי העתיד׳, עת כיהן כסמנכ״ל הפיתוח של חברת נמלי ישראל. 

 

הנה טעימה נוספת מתוך הספר על שלוש דמויות מפתח בעולם הנמלים הישראלי:
 הראשון הוא שלמה ברימן, מנכ״ל חברת נמלי ישראל, המטביע חותם עצום על ענף הנמלים: 

 

בעמוד 142 כותב צוקרמן כך: ״ברימן, שהחל את דרכו ברשות הנמלים כמהנדס תעשייה וניהול, הוביל אמנם את כתיבתה של התוכנית לפיתוח הנמלים באמצע שנות התשעים וצבר ניסיון רב בתכנון תפעולי של נמלים, אבל לא ראה את עצמו כמועמד ריאלי לתפקיד מנכ״ל חברת נמלי ישראל, בשל היעדר קשרים פוליטיים, מרפקים ומידה רבה של ציניות הנדרשת על מנת להתמודד עם הפוליטיקה הארגונית שנותרה מימי רשות הנמלים ... אבל דווקא העובדה שברימן לא היה שועל פוליטי, אלא איש מקצוע מקובל ומוערך על כלל עובדי החברה, הביאה את הדירקטוריון המקרטע למנותו במרץ 2006 לממלא מקום המנכ״ל״. 

 

על תפקידו הקריטי בתכנון רפורמת הנמלים מרחיב צוקרמן בעמ׳ 287 בספר: ״השר ישראל כ״ץ זימן אליו את שלמה ברימן, ושאל אותו אם חנ״י תהיה מסוגלת להקים במקביל שני נמלים (פרטיים), אף שלאורך כל הדרך היא נערכה להקים רק נמל אחד. ברימן היה בהלם. לרגע ידיו רעדו .. ברימן הסתגר עם צוותו למשך כמה ימים ומיהר להשיב לשר כי למעט הצורך בהשלמת מימון של כמיליארד שקלים, שנמצא מעבר ליכולת גיוס ההון של החברה - יצליחו אנשיו לעמוד במשימה ההנדסית המורכבת ולבצע במקביל שני פרויקטים לאומיים של הקמת נמל עמוק מים, בחיפה ובאשדוד גם יחד. עם זאת הזכיר ברימן לשר כי החלטה כזו אינה בסמכותו של כ״ץ לבדו, אלא מחייבת החלטת שרים משותפת, חתומה כדין על ידי שר התחבורה ושר האוצר״.





על מנדי זלצמן, מנכ״ל חברת נמל חיפה, כותב צוקרמן כך: ״זלצמן הפגין את יכולתו לקדם את ענייני הנמל תוך שילוב בין היכרות מעמיקה עם התהליכים התפעוליים בנמל לבין הבנת הכוחות המניעים את קבלת ההחלטות ברשות הנמלים. כבר בשנות התשעים, כאשר נציג אגף התקציבים, רם בלינקוב הגיע לביקור בנמל אילת, העלה אותו זלצמן על המנוף הרעוע שהתנדנד ברוחות החזקות וכך שכנע את איש האוצר הצעיר לאשר מיד תקציב למנוף גשר מתקדם״ (עמ׳ 160).

 

וגם: ״לקראת הרמת הכוסית המסורתית לחג הפסח, שעורך נמל חיפה מדי שנה ללקוחות הנמל, שכנע מנכ״ל חברת הנמל מנדי זלצמן את מנהיג העובדים מאיר תורג׳מן לעשות מעשה חסר תקדים ולהפנות עורף לאלון חסן, בן בריתו עד לאותה עת. מה שהניע את זלצמן למהלך היו מקרים חוזרים ונשנים בהם הוא חש כי חסן המתוחכם מנצל את השפעתו על תורג׳מן, מעודד אותו לפתוח בעיצומים וליזום הפסקות עבודה בתואנות שונות כנגד המדינה או הנהלת הנמל. זלצמן הבין כי במקביל פעל חסן מול חברות הספנות שנפגעו מאותם עיצומים ושכנע אותן לעזוב את נמל חיפה ולקבל שירות טוב יותר בנמל אשדוד, באופן שפגע בנמל אותו ניהל זלצמן זה שנים רבות. הוא הבין כי הכריזמה של חסן משפיעה לרעה על תורג׳מן וביקש להפריד בין השניים״ (עמ׳ 265).

 

גם יצחק בלומנטל, מנכ״ל נמל אשדוד, מקבל מקום בספר, בעיקר על רקע מאבקו להפגין מנהיגות בנמל, ולא להותיר את השטח לוועדי העובדים. ״ב-27 במאי 2014 צלצל הטלפון בביתו של בלומנטל בשעת בוקר מוקדמת. כתב העיתון כלכליסט, ליאור גוטמן, ביקש את תגובתו לעובדה שאלון חסן נעצר. בלומנטל ביקש זמן להתארגן וכעבור מספר שעות כינס מסיבת עיתונאים בנמל והודיע לתקשורת חד־משמעית, כי מה שהיה לא יהיה עוד. הוא החליט להשעות את חסן מתפקידיו ולאסור על כניסתו לנמל״.


 

שלמה ברימן, מנדי זלצמן ויצחק בלומנטל הן שלוש דמויות בספר, מיני רבות, הקשורות  למערכות היחסים ממשל ונמלים. בספר ״עבודת נמלים״ (הוצאת מטר) מככבים גם פוליטיקאים רבים, אנשי האוצר לדורותיהם ואנשי משרד התחבורה,  מנהלי רספ״ן, מנהלים אחרים בחברת נמלי ישראל, מנהלים ועובדים בנמלים, ראשי ההסתדרות, גורמים במערכת המשפט (בעיקר מבית הדין לענייני עבודה), ואפילו כתבים ועיתונאים, שנטלו חלק משמעותי באירועים הקשורים בנמלים לאורך השנים.

 

כאמור, הספר יושק לראשונה ביום רביעי הקרוב ב-20 ביוני בכנס PORT2PORT בגני התערוכה בתל אביב. להרשמה לכנס PORT2PORT לחצו כאן.