כץ: "לעובדי הנמלים יש יותר מדי כוח היום"

שר התחבורה הבטיח שבתוך חודשיים תצא הרפורמה בנמלים לדרכה, עם פרסום מכרז להקמת ולניהול רציפים פרטיים מחוץ לנמלי חיפה ואשדוד. במקרה של השבתה יגויסו חברות זרות להפעלת הנמלים


00:00 ,19.05.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

בתוך חודשיים הרפורמה בנמלים תצא לדרכה. כל אמר הבוקר (א') שר התחבורה ישראל כץ בראיון לרזי ברקאי בתוכנית "מה בוער" בגלי צה"ל.

לדברי כץ, מדובר בתוכנית אופרטיבית, שמוכנה למימוש תוך חודשיים. הוא הוסיף שהוא ושר האוצר יאיר לפיד עדיין צריכים לקבוע היכן ייבנה הנמל החדש – בחיפה או באשדוד. לשאלת ברקאי הדגיש כץ שלא מדובר בנמלים חדשים לחלוטין, אלא ברציפים חדשים, שיוקמו מחוץ לנמלים הקיימים.

כץ: "שיניתי את הקונספט וקבעתי שהתחרות יותר חשובה מההפרטה. אם חיפה ואשדוד היום מתחרות אחת בשנייה, צריך רציף שיצור תחרות, התייעלות ויוביל להוזלת תעריפים".

לדברי כץ, בשנים האחרונות התוכנית הסטטוטורית (להקמת נמלים חדשים) קודמה בידי חברת נמלי ישראל (חנ"י), דבר שלוקח שנים. "בתוך חודשיים יצא המכרז הסופי, שאחת החברות תזכה בו להקמת הרציף החדש", הוסיף, "הבנייה לוקחת ארבע-חמש שנים ואנחנו צריכים להוציא את המכרז לגבי הניהול וההפעלה".

כץ אמר עוד, שהכוונה בהמשך היא לבנות שני נמלי מים עמוקים, שיגרמו ליותר סחורות להגיע לישראל. "אם לא נבנה נמלי מים עמוקים", אמר, "הספינות מהמזרח תחלופנה על פני ישראל".

לשאלת ברקאי בנוגע לאפשרות של השבתת הנמלים, אמר כץ שהוא קיבל את אישור ראש הממשלה לתוכנית, לפיה במקרה של שביתה פראית בנמלים, או בכל המשק, תקדם הממשלה חקיקת בזק שתאסור שביתה במשק , כולל בנמלים.

במידה והעובדים לא יצייתו, אמר, תידרש הממשלה למצוא פתרונות חליפיים.

כץ דחה לחלוטין את הפרסום ב"ידיעות אחרונות" הבוקר, לפיו במקרה של שביתה הצבא הוא שיתפעל את הנמלים: "הנחייתי לפעול לאתר חברות זרות, שמסוגלות להפעיל נמלים, אבל אני מקווה שלא נגיע לשם. אנו ערוכים לבצע את הרפורמה בהידברות, שזו האופציה המועדפת עלינו, אבל גם בצורה חד צדדית".

שר התחבורה אמר עוד שהיום יש לעובדים עודף כוח ביד: הקונספט שגיבשנו לבנות נמלים חדשים לא מאפשר לעובדים למנוע זאת", אמר, "הם יכולים לדאוג למה שקורה בנמלים שלהם – והם הם לא שלהם; הם של המדינה הרפורמה תלווה בהליך של הידברות עם ההסתדרות. אנחנו לא ששים אלי קרב, אבל אנחנו נחושים לקדם את הרפורמה. לאף אחד אין עליה זכות וטו".