לראשונה: משלחת מנמל אשדוד למחנות ההשמדה בפולין

המשלחת, שכללה 25 עובדים מכלל הסקטורים בנמל, יצאה למסע לימודי בן שמונה ימים שכלל מפגשי הכנה ויום עיון ביד ושם


13:46 ,26.06.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

בימים אלו חזרה המשלחת הראשונה מנמל אשדוד ממסע לימודי מרתק בן 8 ימים במחנות ההשמדה בפולין. במשלחת השתתפו 25 עובדים מכלל הסקטורים בנמל. המסע התמקד בעבר היהודי המיוחד של פולין ובסופה הטרגי של יהדות פולין במלחמת העולם השנייה. לקראת היציאה למסע עברו חברי המשלחת מספר מפגשי הכנה כולל יום עיון ביד ושם, במסגרתם לובנו הסוגיות הקשורות לנושא השואה והגבורה.

 

המשלחת ביקרה במחנות השמדה, בגטאות, באנדרטאות בשכונות יהודיות בבתי כנסת ובבתי עלמין יהודיים. 

 

אתרים בולטים במסע היו העיירה טיקוצ'ין, בית הכנסת העתיק ואתר חיסול הקהילה היהודית של העיירה, מחנה ההשמדה טרבלינקה בו חוסלו מאות אלפי יהודים בתאי הגזים, ישיבת "חכמי לובלין" בעיר לובלין ומחנה הריכוז מיידנק המשקיף אל שכונותיה, העיר העתיקה זמושץ שהייתה מרכז תרבותי ומסחרי בו זכו יהודים ומיעוטים אחרים לשוויון זכויות והעיר קראקוב, הבירה העתיקה של פולין, בה פרחה קהילה יהודית מאות שנים.

 

יום שלם במסע התמקד במחנה אושוויץ-בירקנאו, מחנה הריכוז וההשמדה הגדול ביותר בפולין בו נהרגו למעלה ממיליון יהודים בשואה. במהלך הסיור הוקראו שמותיהם בני משפחה של חברי הקבוצה שנהרגו בשואה וסופר הסיפור המיוחד של כל אחד מהם. בסיום הסיור באושוויץ-בירקנאו ערכה הקבוצה טקס זיכרון מרגש שלווה בקטעי קריאה, הדלקת נרות זיכרון והנחת זר באנדרטת הזיכרון לקורבנות המחנה.

 

היום האחרון למסע כלל ביקור בעירה קיילצה ובאנדרטה לזכר קורבנות הפוגרום שנערך ביהודים שחזרו לעיירה מהמחנות לאחר השואה ובסיום סיור בוורשה ובאתרים לזכר מרד גטו ורשה.

את הקבוצה הדריך רועי חנני, שבנה את תוכנית המסע יחד עם רכזת התרבות נורית פרץ, והעשיר את הסיורים בידע נרחב וחיבר לכל אתר ואתר את סיפורן האישי של דמויות הקשורות באתר.

 

לדברי איציק בלומנטל, מנכ"ל חברת נמל אשדוד "זו הפעם הראשונה בה יוצאת קבוצה ייצוגית למסע מרגש מסוג זה.  אנו מעצימים את עובדי הנמל ומאפשרים להם לחוות חוויות ייחודיות הקשורות לעולם התוכן הערכי של מדינת ישראל. אני מאמין כי החיבור לזכר השואה והגבורה הוא אחד מהרבדים המרכזיים בתקומת מדינת ישראל. נמל אשדוד הוא דוגמא ומופת לעבודה עברית והגשמה של חזון כלכלי של מדינת ישראל".