מעבדות איזוטסט: בדיקות זקפי הנמל הישנים בנמל אשדוד

מעבדות איזוטסט וחברת מ. דאנקור חברו יחד, תכננו ובנו מתקן ייחודי אשר באמצעותו ניתן לבדוק זקפי נמל בודדים וכפולים עד לעומסים של 200 טון ולמדוד תזוזות אנכיות ואופקיות עד לרמת דיוק של עשירית המ״מ. בקרוב יחלו גם בבדיקות בנמלים נוספים.


09:29 ,19.07.2021 מאת: מערכת פורט2פורט

זקפי הנמל, שאליהם קושרים את האניות העוגנות בנמלים, מיוצרים ומותקנים לעמידה בעומסים עצומים, לעיתים עד 100 טון ויותר. השנים שחולפות, מי הים המלוחים, והעומס של האניות הנקשרות, עושים את שלהם וחלק מהזקפים מתבלים ומתרופפים. הנזק שעשוי להיגרם מזקף שנשבר גדול מאוד ולכן מתבצעים ניסיונות לבדוק ולחזות מראש באמצעות בדיקות איכות ויציבות את התבלות הזקפים.

 

עד לאחרונה לא היה בנמצא כל תקן או מחויבות לבדיקות של הזקפים וגם לא היו שיטות בדיקה או מכשיר בדיקה, אשר יאפשרו בדיקות של זקפי הנמל בישראל. לפני מספר חודשים פרסם צבא ארצות הברית הנחיות והמלצות לשיטת בדיקה מקיפה של הזקפים במטרה ״לעשות סדר״ בתחום, להציב דרישות בהירות וברורות ולהגדיר מתודולוגית בדיקה מתאימה.

 

בעולם קיימות מספר מצומצם ביותר של חברות המסוגלות לבצע בדיקה מורכבת זו תוך התגברות על האתגרים הלוגיסטיים  המגוונים, הקיימים בכל נמל ונמל.

 

מעבדות איזוטסט החדשה, שאחת מיחידות הפעילות שלה מתמחה בבדיקות יציבות של עמודים מסוגים שונים וחברת מ. דאנקור, המתמחה בצלילה ובעבודות ימיות, חברו יחד, תכננו ובנו מתקן ייחודי אשר באמצעותו ניתן לבדוק זקפי נמל בודדים וכפולים עד לעומסים של 200 טון ולמדוד תזוזות אנכיות ואופקיות עד לרמת דיוק של עשירית המ״מ.

 

היתרון והייחודיות של המתקן אשר נבנה בישראל נמצאים בוורסטיליות שלו וביכולתו להתאים לתנאים המשתנים בין רציף לרציף, לסוגים שונים של זקפים במידות שונות וכמובן ביכולת לעמוד בעומסים האדירים הנדרשים לבדיקה תוך היותו קל לתפעול, הובלה, הרכבה ופירוק על ידי צוות מצומצם.

 

בימים אלו החלו מעבדות איזוטסט ומ.דאנקור בבדיקות הזקפים בנמל אשדוד ברציפים השונים ובקרוב יחלו גם בבדיקות בנמלים נוספים. ממעבדות איזוטסט ומדאנקור נמסר כי בדעתן גם לפתח מתקן נוסף, קטן יותר,  אשר יתאים למרינות ונמלים שבהם עוגנות ספינות קטנות, יאכטות וכדומה וכן להתחיל בשיווק הבדיקות בנמלי הים התיכון.