אמוניה שבה לככב כמתמודדת מרכזית במרוץ לדלק העתיד של ענף הספנות, עם דיווח על תדלוק ירוק ראשון באמוניה שהושלם לאחרונה בסין, ובמקביל יוזמות יפניות המתכננות מבצעי תדלוק באמוניה בסינגפור - מרכז התדלוק הגדול בעולם - החל משנת 2027.בנוסף, נתונים חדשים שפרסם פורום הספנות הגלובלי (GMF) במסגרת יוזמת Getting to Zero Coalition מציגים לראשונה את פוטנציאל הפחתת הפליטות המשמעותי עבור בעלי אניות השוקלים להזמין מערכות הנעה מבוססות אמוניה.
תוצאות ניסויי מנועים בקנה מידה מלא מצביעות כי הפעלה באמוניה עשויה להפחית את פליטות האנייה מ״מכל ועד ארובה״ (Tank-to-Wake) בשיעור שבין 90% ל-95%, כך עולה מהדו״ח שפורסם היום. מדובר בנתונים העולים על תחזיות ויעדי המתכננים המובילים של מערכות ההנעה.עם זאת, הדו״ח מדגיש כי נדרש כעת מידע ממבצעים אמיתיים בים לצורך אימות הממצאים. ״מדידות בלתי תלויות יסייעו לבסס את האמון בטביעת הרגל הפחמנית הצפויה של אמוניה״, נכתב במסמך, תוך הצגת הסתייגויות לגבי היקף ההפחתה הצפוי בשלבים הראשונים של אימוץ הטכנולוגיה.
בקרב מפעילים שראיינו אנשי GMF עלה כי בכוונתם להשתמש באמוניה בשיעור של 25% עד 50% בלבד מזמן ההפלגה באניות הראשונות, במטרה לצבור ניסיון ולבחון את המערכות לפני מעבר לשימוש רחב יותר.
יתרה מכך, מצוין כי אניות המצוידות במנועים מותאמים לאמוניה אינן צפויות להשתמש בה בעת תמרון או בשהייה בנמל בשלב הראשון, ושאלות נותרות פתוחות בנוגע לעיתוי או לאפשרות שזה ישתנה בעתיד. בנוסף, ״אמוניה כחולה״ צפויה להיות הבחירה המרכזית לפחות עד שנת 2030, מה שמוביל לכך שהפחתת פליטות של 90%-95% לא תושג באופן מיידי - כך מדגיש ה-GMF.