עודד טירה: הצעת רשות הנמלים לעריכת רפורמה בתעריפים היא הצעה נפסדת שתגרום להפסדים אדירים ליצואנים

נשיא התאחדות התעשיינים, עודד טירה, תקף היום בחריפות חסרת תקדים את הצעת רשות הנמלים לרפורמה בתעריפי הנמלים. "מדובר במדיניות מופקרת וחסרת אחריות", אמר טירה, "מצד אחד מבקשים לבצע רפורמות מבניות בנמלים על מנת לעודד תחרותיות ומן הצד השני מביאים הצעה שהיא בבחינ


00:00 ,26.11.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
"הצעת הרשות היא הוכחה נוספת למדיניות מנותקת מההוויה הכלכלית העולמית"

נשיא התאחדות התעשיינים, עודד טירה, תקף היום בחריפות חסרת תקדים את הצעת רשות הנמלים לרפורמה בתעריפי הנמלים. "מדובר במדיניות מופקרת וחסרת אחריות", אמר טירה, "מצד אחד מבקשים לבצע רפורמות מבניות בנמלים על מנת לעודד תחרותיות ומן הצד השני מביאים הצעה שהיא בבחינת מכת מוות ליצוא".

הצעת הרפורמה בתעריפי הנמלים תביא לייקור תעריפי היצוא ביותר מ-85% ותביא בפועל לתוספת עלות ליצואנים בשיעור של 350 מליון ש"ח בשנה.

עודד טירה דורש לסכל באופן מיידי את ההצעה. "אימוץ התוכנית יגרום לזעזוע בסחר החוץ של ישראל ולהוצאת חברות רבות ממעגל היצוא. הרפורמה היא הכרזת מלחמה נגד הייצוא והיצואנים. זהו צעד מטומטם, מנוגד למדיניות שתכליתה להביא לצמיחה במשק והוא סימן לחוסר הבנה בסיסי בתהליכים כלכליים וביצירת מסד לעידוד הצמיחה וליציאה מהמיתון", אומר טירה.

צוות פנימי של התאחדות התעשיינים בראשות משה נחום, ראש אגף סחר חוץ בהתאחדות, שבדק את הצעת הרפורמה לתעריפי הנמלים, קבע חד משמעית שמדובר ברעיון איוולת. התאחדות התעשיינים דורשת לשנות את שיטת החישוב הקיימת ולהוזיל את תעריפי הנמלים. רק צעד כזה יביא לשיפור כושר התחרותיות של הייצוא הישראלי. "רשות הנמלים עובדת בצורה עקומה. הם עסוקים בשמירה על היקפי התקציב של הרשות, במקום לבחון את טובת המשק. ממשלה שרוצה בצמיחה חייבת לוותר על התגמולים המגיעים לה מרשות הנמלים, להפחית לצורך חישוב התעריפים את שיעור התשואה על ההון בנמלים מ-6% ל-3% בלבד, ולפרוס את תקופת ההשקעה בנמל לטווח ארוך יותר מ-50 שנה, כפי שהדבר מקובל בתשתיות לאומיות בעולם המערבי", אומר טירה. ממשלה שמעוניינת בצמיחה צריכה להניע את גלגלי המשק ולא לעסוק ביצירת מקורות הכנסה שכל תכליתם להניע את גלגלי הבירוקרטיה.

טירה מוסיף וטוען, כי למרות ההפחתה בתשלומי המשתמשים עבור אגרת הרציף בשיעור של כ-50%, מבקשת רשות הנמלים להשלים את הכנסותיה באמצעות ייקור הייצוא והיבוא. עפ"י צוות הבדיקה של התאחדות התעשיינים, ייקור השירותים לספינות המגיעות ארצה (במאות אחוזים) ייעשה על גב המשתמשים.

הרפורמה מוצעת ע"י רשות הנמלים לא מתבססת על שינוי מבני. היא יוצרת למעשה שני גושי תעריפים, אחד המשולם על ידי סוכני האוניות והשני המשולם ע"י בעלי המטענים. שינוי זה מתעלם מצרכי הייצוא ומטובת המשק, טוענים בהתאחדות התעשיינים.