נתונים חדשים שפרסם ארגון עובדי התחבורה הבינלאומי (ITF) מצביעים על עלייה של כ-33% במקרי נטישת אוניות ברחבי העולם, כאשר עד חודש מאי 2025 נרשמו 158 מקרים – לעומת 119 בתקופה המקבילה אשתקד.
מקרים אלה נוגעים ביותר מ-1,500 מלחים שפנו ל-ITF בבקשת סיוע – רבים מהם ננטשו על הסיפון ללא שכר, מזון, מים או גישה לנמל – לעיתים למשך חודשים.
סטיבן קוטון, מזכ"ל הארגון, התריע: "מאחורי כל מספר יש אדם שננטש – על ידי בעלי האונייה ולעיתים גם על ידי הרשויות שאמורות לפקח על הענף. אם נמשיך בקצב הזה, נשבור את שיא הנטישות של 2024 – וזה סימן מובהק לכך שנדרשת רפורמה דחופה."
עשרות מיליוני דולרים הושבו – אך מגמת ההחמרה נמשכת
במהלך 2024 סייע ה-ITF להשיב למלחים יותר מ-58 מיליון דולר בשכר שלא שולם – מתוכם כ-13.5 מיליון דולר למקרי נטישה. מאז תחילת 2025, הצליחו פקחי הארגון להשיב עוד 4.1 מיליון דולר, אך בארגון מזהירים: יכולות האכיפה מוגבלות, ורבים מהבעלים נותרים עלומים.
לדברי סטיב טרוסדייל, ראש מערך הפיקוח של הארגון: "אנחנו נתקלים בבעלי אוניות שפשוט נעלמים. לעיתים אי אפשר אפילו לזהות מי הבעלים, והמדינות תחתיהן רשומות האוניות – אינן פועלות לאיתורם. זה מה שהופך את התופעה למסוכנת כל כך: התגברות של חוסר ענישה מוחלט."
מערכת דגלי הנוחות – בלב המשבר
הדו"ח ממקד את האשמה במערכת דגלי הנוחות (FOC), אשר מאפשרת רישום אוניות במדינות המציעות הטבות מס, פיקוח מינימלי וחיסיון על זהות הבעלות. כיום, למעלה מ-50% מצי הסוחר העולמי רשום במדינות אלה – האחראיות ליותר מ-80% מהמקרים המדווחים של נטישת אוניות.
ה-ITF הוסיף לאחרונה שתי מדינות לרשימת ה-FOC שלו – טובלו וגינאה ביסאו – בשל קשרים לציי אוניות המעבירות נפט תחת סנקציות ומתחמקות מביקורת רגולטורית.
קוטון מסכם: "ענף הספנות מניע את הסחר הגלובלי, אבל המלחים עצמם הפכו לבלתי נראים. כל אונייה חייבת לשאת דגל שמקשר באופן שקוף לבעליה האמיתיים – ורשויות הפיקוח חייבות להיות מצוידות בכלים להרתעה ואכיפה. בלי זה – נטישת אוניות תהפוך לנורמה."