צמצום הכיסוי הביטוחי נגד טרור מטיל את האחריות על מפעילי הנמלים

בנאום שנשא מר Dan Negron, סגן נשיא TT Club Americas , הזהיר מר Negron כי כיסוי בלתי מספיק נגד נזקים מפעולות טרור ישאיר את מפעילי הנמלים במצב שבו הם ישאו באחריות לנזקים שיגרמו כתוצאה מפעולות אלה.


00:00 ,13.08.2002 מאת: מערכת פורט2פורט
 
בנאום שנשא מר Dan Negron, סגן נשיא TT Club (Americas) , הזהיר  מר Negron  כי כיסוי בלתי מספיק נגד נזקים מפעולות טרור ישאיר את מפעילי הנמלים במצב שבו הם ישאו באחריות לנזקים שיגרמו כתוצאה מפעולות אלה.
 
להלן קטעים מנאומו של מר Negron :
פקידים אמריקאים ברשויות חושבים כי הטרוריסטים פועלים לא רק בכדי לגרום להרס ומוות אלא גם בכדי לפגוע בכלכלה של המדינה על ידי פגיעה בהליכי הסחר שלה ובכלכלתה. פגיעת טרור באחד הנמלים החשובים יכול להביא לתוצאות הרסניות בכלכלה ולסגירת הסחר באזור הפגוע.
 
כיסוי ביטוחי אינו מושג חדש אצל רשויות ומפעילי הנמלים אבל כיום ישנה עירנות מרובה לנושא הטרור וישנה מודעות למימדי הפגיעה בתשתית  של המדינה ולכן ננקטים צעדים לא שגרתיים למניעת טרור. לכן, לדעתו חשוב שרשויות הנמלים ומפעילי המסופים יהיו זהירים ויתנו דעתם לסיכונים שניתן לחזותם מראש ביחסם עם לקוחותיהם, קבלנים שהם קשורים עמם, בעלי מטענים וגם קשרים עם אנשים לא מוכרים. בכל המגעים עם הסקטורים הנ"ל עליהם להיות זהירים וקשובים ולהביא זאת לידי ביטוי בכיסוי הביטוחי שלהם.
 
בקרות מקרה שניתן לסווגו בקטגוריה של פעולת טרור בשטח הנמל מתעוררות שתי שאלות: האם יש פה חבות? והאם יש כיסוי ביטוחי?
 
מפעיל המציע שרותים לציבור נמצא אחראי עבור כל פעולה או מחדל שגרמו נזק לאחר. זהו נזק שהכיסוי הביטוחי אמור לכסות בצורה שגרתית למדי. בתי המשפט כבר מצאו כי פעולה שבוצעה על ידי מישהו שלא קשור לרשות אינה משחררת את הרשות מאחריות במידה וניתן היה לחזות מראש את הפעולה ולא ננקטו צעדי בטחון נגדה. אבל בכל זאת אין עדיין פתרון האם רשויות הנמל יהיו אחראים במקרה שהם נכשלו בפעילות נגד הטרור, או שיואשמו בהזנחה במקרה חירום. עד ל- 11 בספטמבר היה הגיוני לחשוב שפעילות טרור בשטח הנמל היא זניחה. לאחר הפיצוץ של מגדלי התאומים מסוכן להניח כך.
 
למעשה ישנה כיום אחריות פוטנציאלית למקרים כאלו וזה מספיק בכדי לבוא לידי ביטוי בבטוח נזקי טרור, אבל זה לא תמיד המצב במציאות. מומחים לביטוח מסיקים כי ביטוחי משנה יקטנו בעתיד הנראה לעין ומבטחים קטנים יגבילו ויצמצו את הכיסויים או שיתאחדו עם חברות גדולות בכדי לשמור על מקומם בשוק הביטוח, והחברות שישארו בשוק יטילו פרמיות גבוהות יותר על המבוטחים.
 
ביטוחי אחריות כיום שונים מהותית לגבי הכיסויים שהם מכסים ולכן על מפעילי הנמלים והמסופים לשים לב בכדי להיות בטוחים שיש להם כיסוי מתאים. מאז ה-11 בספטמבר שוררת אי בהירות בתעשיית הביטוח בהקשר לפעילות טרור ולכן חברות הביטוח צמצמו או בטלו את הכיסוי לפעולות אילו, ומסוף שנת 2001, שונו הניסוחים בפוליסות הביטוח הנוגעות לביטוח נזקים כך שכיסוי נזקי טרור הוצא מפוליסות ביטוח סטנדרטיות.
החל המ-1 לינואר 2002, כשני שלישים מהחידושים של ביטוחי רכוש הוצאו מבלי לכלול נזקי טרור והשליש הנוסף השמיט את הכיסוי הנ"ל עם חידושו ב-1 ביולי ש.ז. והמבטחים שלהם היו צריכים להגדיל את דמי הפרמיה בכדי לשמור על אותה רמת כיסוי.
 
המונחים של ניהול סיכונים ומניעת נזקים יש להם משמעות רבה כיום בהכנת תכנית ביטוחית יעילה. עבור בעלי ומנהלי הנמלים והמסופים משמעות הדבר שלמגעם עם גורמים אחרים ישנה השלכה על הביטוח שעליהם להשיג. בהכנת תכנית ביטוח המכילה ניהול סיכונים המפעילים צריכים לקחת בחשבון את הרחבת הכיסוי הביטוחי כמו כן עליהם לחשוב על הביטוח במונחים קצת שונים, עליהם לקחת בחשבון כי הם חשופים לחלק מהאחריות ולכן יש למצוא את האיזון האופטימלי שבין הסיכונים שאותם ניתן לבטח, סיכונים שיש לקחת אחריות לגביהם וסיכונים שיש להם קשר למגעיהם אם אחרים.
 
חשוב על כן לבדוק באיזו מידה תכנית הביטוח הקיימת אכן מגינה מפני הסיכונים המבוקשים ושנזקי טרור אכן מכוסים. פוליסת הביטוח כנגד אבדן צריכה לכלול הערכה מדוייקת של כל הביצועים התפעוליים ולבדוק באיזו מידה הם חשופים לפגיעות, וכן לוודא את אמצעים הממוקדים הננקטים להגנתם ולהבטיח יצירת תכנית למקרה חרום. 
 
הנאום נישא בפי מר  Dan Negron  לפני ה- California State Lands Commission Marine Facilities
Division Customer Service  ב-31 ליולי ש.ז. בכנס ב- Martinez, California.