"רפורמת התעריפים בנמלים תהפוך את נמלי ישראל לנמלי דייגים"

איגוד המשתמשים בהובלה ימית קורא לשינוי במתווה המוצע וטוען כי המתווה הנוכחי יפגע בבעלי המטענים הבינוניים והקטנים. גד שפר: לשנות המתווה המוצע של הטלת מלוא התעריפים עתה והנהגת הנחות מדורגות בעתיד


00:00 ,23.02.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

איגוד המשתמשים בהובלה ימית  קורא לשינוי במתווה המוצע וטוען כי המתווה הנוכחי יפגע בבעלי המטענים הבינוניים והקטנים. גד שפר: לשנות המתווה המוצע של הטלת מלוא התעריפים עתה והנהגת הנחות מדורגות בעתיד
 
הרפורמה שמתכוונת ממשלת ישראל להנהיג בתעריפי הנמלים עלולה, במתכונתה המוצעת, להחמיץ את המטרה של תחרות ותפגע אנושות בסחר החוץ של ישראל. כך מתריע יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, גד שפר.
 
איגוד המשתמשים בהובלה ימית ציין הבוקר כי במתווה הרפורמה מתוכנן להטיל את תשלומי אגרות הסוורות והסבלות על חברות הספנות, כפי שנהוג בנמלים בחו"ל. עלות האגרות שיוטלו על חברות הספנות, כפי שמוצעת ברפורמת התעריפים, מוערכת בכ-150 עד 200 מיליון דולר בשנה. במצב הקשה של חברות הספנות היום, אין כל סיכוי שחברות הספנות יספגו סכומים כאלה.
 
לטענת הארגון והעומד בראשו, מר גד שפר, הרפורמה בתעריפים תביא לכך שאניות שטעון קטנות יעדיפו לפקוד נמלים אחרים באזור ולא את נמלי ישראל. לטענתו, בנמל פיראוס עלות האגרה הינה כמחצית מזאת המוצעת בישראל, מה גם שלנמלים בחו"ל יש יתרונות שאינם קיימים בארץ: תחרות בין מפעילים שונים באותו נמל, יעילות ותפוקה מובטחת וביטחון בלוח זמנים קצר, יעיל ומהימן.
 
גד שפר: "כבר היום יש בחברות הספנות הפוקדות את ישראל מגמה להעביר את האוניות הגדולות לנמלים אחרים ולהגיע לישראל באוניות קטנות שעלותן נמוכה יותר. המעבר לאוניות שטעון קטנות שיפקדו את נמלי ישראל במקום האוניות הגדולות עלול לשבש את היכולת של המשתמשים בהובלה הימית לעמוד בלוחות זמנים. הפגיעה תהיה אנושה ביצוא הישראלי. נמלי ישראל יהפכו לנמלי דייגים לאוניות קטנות".
 
עוד טוענים באיגוד המשתמשים בהובלה ימית כי מה שעלול לקרות הוא שחברות הספנות יעבירו את עלות האגרות האלה על בעלי המטענים, כאשר החברות הגדולות, היכולות להפעיל כוח מיקוח גדול על חברות הספנות, לא ייפגעו ככל הנראה והנפגעים העיקריים, לטענת איגוד המשתמשים, יהיו בעלי המטענים הבינוניים והקטנים. העלות הגבוהה הזו תפגע, בסופו של דבר בכל המשק, שיצטרך לספוג עליות מחירים.
 
עוד ציין יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית כי "ההתהדרות ברעיון של אגרות נמל 'אמיתיות', כביכול, לכלי שיט ולמטענים כלליים מטעה את הציבור, שכן העלויות הללו בישראל הן גבוהות ומנופחות בשל התפוקות הנמוכות בנמלי ישראל ומאחר שאין תחרות של ממש בין הנמלים (נמל אשדוד הוא מוטה יבוא ונמל חיפה מוטה יצוא).
 
לדבריו, "אם מעוניינים ליצור מערך תעריפים דומה לזה שבנמלי אירופה, יש לדאוג שגם תפוקות הנמלים תהיינה דומות לתפוקות בנמלים אירופיים. כיום יש פער של עשרות אחוזים לרעת נמלי ישראל בתפוקות הנמלים, וכך נוצר עיוות גדול בחישוב עלויות הפעילות הנמלית בישראל לכלי שייט ולמטענים עתירי עבודה. עיוותים יש לתקן לכל אורך הדרך, ולא 'לשפוך את התינוק עם המים'".
 
לטענת איגוד המשתמשים, הרפורמה המוצעת חייבת לכלול מנגנונים שיבטיחו כי עליות בתעריפים יהיו מותאמות להגדלת התפוקות והייעול בנמלים, כך שהעלויות של חברות הספנות ובעלי המטענים יקטנו, בלי שחברות ספנות ינטשו את ישראל, ובלי שבעלי מטענים ייאלצו לסגור את עסקיהם.
 
עוד מציין האיגוד כי יש לשנות את המתווה המוצע עתה, של הטלת מלוא התעריפים עתה והנהגת הנחות מדורגות בעתיד. לטענתו, במצב המוצע ייגרמו נזקים שעלולים להביא לקריסת עסקים.
 
"יהיו מפעלים ועסקים שלא יוכלו להמשיך ולהתקיים עד שיונהגו ההנחות. חייבים ליצור הדרגתיות הפוכה: העלאות תעריפים מתונות תחילה והעלאות נוספות עד סיום התהליך, וזאת, כדי לאפשר לבעלי המטענים להיערך ולהסתגל לשינוי".