איפה ישחקו התינוקות

דרישות גרעון חדשות של המכס בנוגע לסיווג של יבוא שמיכות פעילות לתינוקות. ההמלצה ליבואנים: לשלם "אגב מחאה" עד לסיום הבירור


00:00 ,22.04.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

לאחרונה מוציאה רשות המכס דרישות גרעון ליבואנים המייבאים שמיכות פעילות, המיועדות לתינוקות ולפעוטות.

המוצרים שלגביהם נדרש הגרעון הינם שמיכת פעילות עשויה מבד עם מילוי רך, שמוכנס בין שתי שכבות השמיכה, צבועה בצבעים שונים, עשויה מבדים שונים, כוללת אטרקציות שונות, כגון מראות, חלקים זזים, חלקים מרעישים, מרקמים שונים, דמויות ואיורים צבעוניים. השמיכה מונחת על רצפת הבית; וכן שמיכת פעילות, המשמשת מחוץ לבית כשמיכת פיקניק, אשר ייחודה הנו בכך שצד אחד שלה אטום למים. שמיכת הפעילות משמשת להנחת התינוק בסביבה רכה, המעודדת את התפתחותו, את חושיו, תחושותיו וגם מוטוריקה גסה ועדינה.

לשיטת המכס, כפי שעולה מן הגרעונות שנדרשו לאחרונה, הסיווג הנכון של שמיכות הפעילות, גם אלו המונחות בבית וגם אלו המשמשות כשמיכות פיקניק, הינו בפרט מכס 57.05-0099 כ"שטיחים אחרים וכיסויי ריצפה טקסטילים אחרים, אם הוכנו לשימוש או לא- אחרים", החייב במכס בשיעור של 4% מהערך ובתוספת של 15.58 ש"ח למ"ר.

לדעתנו, עמדת המכס אינה נקייה מביקורת. ניתן לטעון שהסיווג שקבע המכס כלל אינו מתאים, משום שסיווג שמיכות הפעילות כ"שטיחים" או כ"כיסויי רצפה", מחמיץ למעשה את ייעודם העיקרי, כמכשיר להתפתחות התינוק/הפעוט.

לדעתנו, ניתן לטעון כי הסיווג הנכון יותר לשמיכות הפעילות הוא בפרט 95.03 כ"צעצועים" ("תלת אופנים, קטנועים, מכוניות המופעלות על ידי דוושות" וצעצועים בעלי גלגלים, דומים; עגלות לבובות; בובות; צעצועים אחרים; דגמים מוקטנים ("Scale") ודגמים אחרים למטרות בידור, אם הם פועלים או לא. משחקי שיבוץ (Puzzles), מכל הסוגים"), משום שעל פי דברי ההסבר של ארגון המכס העולמי, השוכן בבריסל, בנוגע לסיווג מכס, בפרט 95.03 ניתן לסווג גם צעצועים חינוכיים וגם כאלה המיועדים להתפתחות הילד, כדוגמת אוהלים לילדים. מכיוון שהמהות העיקרית של שמיכות הפעילות אינה ככיסוי רצפה אלא כאמצעי לשעשוע ולפעילות של התינוק/הפעוט לקידום התפתחותו, לדעתנו הסיווג שמציע המכס אינו מתאים.

לחילופין, ניתן לטעון כי את שמיכות הפיקניק יש לסווג בפרט 63.07-9090 ("פריטים אחרים שהוכנו לשימוש, לרבות גזרות למלבושים - Dress Pattern - אחרים-אחרים") שכן הסיווג ככיסויי רצפה כלל אינו הולם את מהות הטובין, המיועדים לשימוש מחוץ לבית.

יש לציין כי קיימות החלטות של רשויות מכס זרות מעבר לים אשר החליטו לסווג שמיכות פעילות המיועדות לשימוש ביתי בפרט 95.03 כ"צעצועים", ושמיכות פיקניק סווגו על ידן בפרט 63.07.

בנוסף, מכיוון שמדובר בפריטים המיועדים לשימוש של תינוקות ופעוטות, ברור שעניין הבטיחות בשימוש במוצר הינו חשוב מאין כמותו.

צעצועים המסווגים בפרט 95.03 כפופים ע"פ צו יבוא חופשי לאישור של מכון התקנים הישראלי, והתאמה לתקן 562 חלק 1 ("בטיחות צעצועים: תכונות מכניות ופיזיקיות"), בעוד סיווג בפרט 57.05 כפי שמציע המכס, מחויב לעמוד בדרישת תקן ישראלי 636 ("שטיחי טקסטיל"). לדעתנו, מכיוון שמדובר במוצר המיועד לשימוש תינוקות ופעוטות, הרי שדווקא התקן המחמיר המתייחס לצעצועים הינו מתאים יותר ולא התקן המתייחס לשטיחים "רגילים".

המלצתנו ליבואני שמיכות הפעילות היא לנסות ולנהל הליכי השגה מול המכס בנושא זה ולשלם במקרה הצורך את המס הנדרש "אגב מחאה", עד לסיום בירור המחלוקת.

יצוין שעמדת הסיווג של המכס המתוארת במכתב זה עומדת בימים אלה גם למבחן בהליכי השגה מינהליים של משרדנו.

 


איפה ישחקו התינוקות

* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

* עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט:www.nadel-law.co.il