אל תסתכל בקנקן

בית משפט השלום בתל אביב הכריע במחלוקת בין יבואן לבין רשות המסים וקבע ששמן יסווג לפי ייעודו ולא לפי החומר ממנו הוא עשוי


00:00 ,30.06.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

בית משפט השלום בתל אביב קיבל טענות של יבואן וקבע כי שמן יסווג לפי ייעודו ולא לפי החומר ממנו הוא עשוי.

היבואן, חברת העוגנפלסט בע"מ, הינה יצרנית וספקית של יריעות מתקדמות ומוצרי למינציה. בין השאר, החברה מספקת מגוון רחב של מוצרי פוליויניל כלוריד ("PVC") לשוק בארץ ובחו"ל.

בתהליך ייצורן של יריעות ה-PVC נעשה שימוש בחומרים כימיים רבים, כאשר שניים מהם הם הטובין נשוא מחלוקת זו. הראשון הוא מוצר בשם Lestarflex ("השמן"), שהינו תערובת העשויה משמן שעבר עיבוד אפוקסידציה וחומר סיכה נוסף. המוצר השני הוא פולימר אקרילי בשם "S40" המיובא כאבקה.

בין היבואן למינהל המכס התעוררה מחלוקת לגבי שני החומרים. לגבי השמן טען היבואן לסיווג על פי הייעוד, בפרק 38.12 כ-"מרכך או מייצב מורכב לגומי או לפלסטיקה". מנגד טענה רשות המכס כי סיווג השמן הוא בפרט 15.08-0012 שעניינו "שומנים ושמנים מבעלי חיים ומצמחים: - שמנים המכילים בהרכבם קבוצה של Epoxy". כלומר, סיווג על פי החומר ממנו עשוי השמן. המכס שלל סיווג בפרטי המכס 38.12-2000 או 38.12-3000 משום שמדובר בתערובת ולא בתרכובת, בשעה שפרטי המכס דורשים שהחומר יהיה "מורכב".

לגבי הפולימר טען היבואן לפטור מתשלום הגרעון בשל עמידתו בתנאי סעיף 3 לחוק מסים עקיפים (מס ששולם ביתר או בחסר), התשכ"ח-1968, כלומר, כי נהג בתום לב ולא היה יכול לדעת על הגרעון ולא תמחר את המס במחירי המכירה.

בשלב הראשון התייחס השופט אושרי פרוסט-פרנקל לשמן. לדביו נקבע כי שני הסיווגים, גם זה שמציע היבואן (לפי הייעוד), וגם זה שמציע המכס (לפי החומר ממנו הוא עשוי), יכולים לבוא בחשבון.

בית המשפט דחה את טענת המכס כי על מנת לסווג בפרט 38.12 חובה שהמוצר יהווה תרכובת (ולא תערובת), שכן הדבר לא נלמד מאמנת בריסל.

בית המשפט דחה את טענות היבואן בדבר עמידתו בתנאי סעיף 3 לחוק מסים עקיפים.

כפועל יוצא מהקביעות הנ"ל בוטל רוב רובה של דרישת הגרעון מהיבואן. דרישת הגרעון המקורית עמדה על 216 אלף שקל. לאחר פסק הדין היא נותרה בגובה של כ-55 אלף שקל.

יצוין כי חברת העוגנפלסט יוצגה בבית המשפט על ידי משרדנו.



אל תסתכל בקנקן

* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

 

* עו"ד גיל נדל מתמחה בדיני יבוא, יצוא, הובלה ושילוח וסחר בינלאומי, והוא עומד בראש תחום יבוא ויצוא וסחר בינלאומי במחלקת המסים במשרד גולפרב זליגמן ושות'. לפרטים ומידע: [email protected]