ביהמ"ש המחוזי: 4 חודשי מאסר על נאשם בהברחת סחורה אסורה לרצועת עזה

בית המשפט ציין בגזר הדין כי מעשי הנאשם גרמו לכך שסחורות שיש למדינה עניין לפקח על כניסתן לעזה, נכנסו ללא היתר ופגעו בערכים חברתיים של בטחון המדינה


13:02 ,12.09.2016 מאת: עו"ד גיל נדל, עו"ד דייב זיתון, מתן יעקב

 

 

רקע: בסקירה זו נתאר מקרה בו במסגרת העברת משלוח אשר כלל סחורות לגיטימיות ממדינת ישראל אל רצועת עזה, הוברחו 20 קרטונים של דבק אפוקסי, וכן סיליקון האסורים בהעברה לרצועת עזה ללא היתר. דבק אפוקסי וסיליקון הם חומרים דו שימושים המשמשים, בין היתר, כמרכיבים במנועי רקטות ובמטעני חבלה. משכך, הוברחו לטריטוריית אויב חומרים אסורים העלולים לפגוע בביטחון המדינה. בית משפט המחוזי בבאר שבע נדרש לגזור את דינו של הסוחר הישראלי אשר נטל חלק בניסיון ההברחה, ובמסגרת סקירה זו נתאר את גזר הדין אשר ניתן.

 

עובדות המקרה וטענות הצדדים: הנאשם עסק בהובלת סחורות מישראל למעבר "כרם שלום" בדרכן לעזה. במסגרת עבודתו, יצר קשר עם סוחר מהרצועה, בכדי להעביר סיליקון ו-20 קרטוני דבק אפוקסי. הנאשם הסכים כי הסיליקון והדבק יוסתרו בין החומרים הלגיטימיים אשר במשאית. במעבר כרם שלום, לא הצליחו הבודקים לגלות את הפריטים המוברחים וכך נכנסו לרצועת עזה ללא תיאום ובלא היתר כנדרש.

 

במסגרת הטיעונים לעונש, טענה המדינה כי מתחם העונש ההולם למקרה כגון דא נע בין 15 ל- 36 חודשי מאסר בפועל, תוך שהיא עומדת על הערכים החברתיים שנפגעו מביצוע העבירה, ועל כך שהנאשם הינו אזרח ישראל, החב לה חובת נאמנות, אשר הפר חובתו בהברחת המוצרים.

 

מנגד, טען הנאשם כי הסחורה המוברחת אינה אסורה, אלא שהכנסתה מחייבת תיאום. בנוסף, טען כי השימושים האפשריים בדבק, כאמצעי לשימוש צבאי לא מוזכרים באתר החברה שמייצרת אותו. מכאן, נטען שאין ראייה לכך שהנאשם היה מודע לאפשרות להשתמש בדבק לצרכים צבאיים, וביקש להתחשב בכך שהוא ללא עבר פלילי ושירות צבאי מלא.

 

פסק-דינו של בית המשפט: בית המשפט ציין בגזר הדין כי בין המוצרים שישראל מאפשרת להכניס לעזה, ישנם טובין המגדרים "דו שימושיים", שהשימוש שלהם אזרחי אך ניתן לעשות בהם גם שימוש ביטחוני. אלה מפוקחים על ידי השלטונות, והכנסתם לרצועת עזה כרוכה בהיתר. מעשי הנאשם, גרמו לכך שסחורות שיש למדינה עניין לפקח על כניסתן לעזה, נכנסו ללא היתר ופגעו בערכים חברתיים של בטחון המדינה, בזכות המדינה לפקח על הסחורות היוצאות ממנה אל טריטוריית אויב, ודיווח אזרחי נאות בפני גורמי החוק, נקבע כי מידת הפגיעה בערכים האמורים במקרה דנן הינה משמעותית.

 

נפסק, כי ככל שהמוצר או הסחורה שהוכנסו ללא היתר הם בעלי קשר הדוק יותר לעניינים העלולים לפגוע בבטחון ישראל ותושביה, כך גדלה הסכנה הכרוכה במעשה. בהמשך לאמור, נקבע כי הנאשם עסק במשך שנים רבות בהובלת מוצרים למעבר "כרם שלום" לצורך הכנסתם לעזה, וכי יש להניח שהוא ידע שסחורות רבות ומכוונות נכנסות מישראל לעזה בלא צורך בקבלת היתר, ושישנה סיבה ביטחונית לחובה לקבל היתר על סחורות מסוימות, כאשר הסתרת החומרים מדברת בעד עצמה לחומרה.

 

נוכח האמור, גזר בית המשפט על הנאשם 4 חודשי מאסר בפועל. 6 חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים מיום שחרורו על עבירה של קבלת דבר במרמה. חילוט 10,000 שקל שהפקיד הנאשם במסגרת שחרור המשאית וקנס בסך 5,000 שקל.

 

בית המשפט מצא לנכון, להבהיר כי אין בעונש המוטל על הנאשם כדי ללמד שזהו העונש הראוי בדרך כלל למעשה עליו הנאשם נותן את הדין. נפסק, כי הנסיבות היו חריגות ומיוחדת, במקרים של הברחות כגון דא  הינו מעשה חמור המצדיק ככלל הטלת מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח.

 

(ב"ש) 7002/15 תפ (ב"ש) 7002-15 מדינת ישראל נ' אמיר אולי)

 

 

 


 

ביהמ"ש המחוזי: 4 חודשי מאסר על נאשם בהברחת סחורה אסורה לרצועת עזה* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

* עו"ד גיל נדל מתמחה בדיני יבוא, יצוא, הובלה ושילוח וסחר בינלאומי, והוא עומד בראש תחום יבוא ויצוא וסחר בינלאומי במחלקת המסים במשרד גולפרב זליגמן ושות'. לפרטים ומידע: [email protected]

 

 

 

 

 


 

ביהמ"ש המחוזי: 4 חודשי מאסר על נאשם בהברחת סחורה אסורה לרצועת עזה* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

* עו"ד גיל נדל מתמחה בדיני יבוא, יצוא, הובלה ושילוח וסחר בינלאומי, והוא עומד בראש תחום יבוא ויצוא וסחר בינלאומי במחלקת המסים במשרד גולפרב זליגמן ושות'. לפרטים ומידע: [email protected]