ביהמ"ש המחוזי: רמת הענישה של פקיד רשוי צריכה להיות מחמירה יותר לאור חובת הנאמנות שלו

הפקיד, אשר הורשע בין היתר בעבירות של סיוע להגשת רשימון כוזב, הטעיית פקיד מכס ומסירת מסמך לא נכון, קיבל עונש מאסר של 6 חודשי מאסר בפועל, אשר ירוצו בעבודות שירות וכן קנס של 50 אלף שקל


00:00 ,28.03.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

הפקיד, אשר הורשע בין היתר בעבירות של סיוע להגשת רשימון כוזב, הטעיית פקיד מכס ומסירת מסמך לא נכון, קיבל עונש מאסר של 6 חודשי מאסר בפועל, אשר ירוצו בעבודות שירות וכן קנס של 50 אלף שקל
 
מאת עו"ד גיל נדל, מורן שמילוביץ
 
לאחרונה ניתן פסק דינו של בית המשפט המחוזי בחיפה בערעור על פסק דינו של בית משפט הלום בחיפה, בעניין גזר הדין שהושת על פקיד רשוי שהורשע בעבירת מכס.
 
מדובר בפקיד רישוי אשר שימש כמנהל סניף חברת עמילות מכס בבית המכס של גשר נהר הירדן, ושהורשע על ידי בית המשפט השלום (הערכאה הראשונה) בגין עבירות מכס אשר ביצע בין השנים 2002-2004. הפקיד הורשע בין היתר בעבירות של סיוע להגשת רשימון כוזב, הטעיית פקיד מכס, מסירת מסמך לא נכון, ועוד.
 
הערכאה הראשונה גזרה על פקיד הרישוי עונש של 6 חודשי מאסר בפועל, אשר ירוצו בעבודות שירות, וכן 10 חודשי מאסר על תנאי לתקופה של 3 שנים, וקנס בסכום של 50,000 שקל.
 
על גזר דינה של הערכאה הראשונה הוגשו שני ערעורים. ערעור אחד הוגש מטעם רשות המכס אשר טענה כי גזר דינו של פקיד הרישוי הינו קל מדי ועל בית המשפט להחמירו. הערעור השני הוגש מטעם פקיד הרישוי, אשר טען כי עונשו כבד מדי, שכן הוא ביצע העבירות יחד עם נאשם נוסף, ואותו נאשם נוסף הגיע להסדר טיעון לפיו ירצה עונש של 6 חודשי מאסר שירוצו בעבודות שירות וקנס של 10,000 שקל. לפיכך טען פקיד הרישוי כי עונשו הינו כבד מדי בהשוואה לנאשם השני. עוד טען פקיד הרישוי לצורך הקלת גזר דינו כי פעולתו באותו עניין הייתה משנית ביחס לנאשם הנוסף שהיה הנאשם העיקרי, וכי לאור מצבו הכלכלי יש להפחית בגזר דינו.
 
ערכאת הערעור דחתה את שני הערעורים. ביחס לערעורו של הפקיד הרשוי קבעה ערכאת הערעור כי על הפקיד הרשוי מוטלת חובה לנהוג בנאמנות כלפי הציבור, ולאור חובה זאת אין זה נכון לומר כי מעשיו של הפקיד הרשוי הינם פחות חמורים ממעשיו על הנאשם השני, ואף להיפך - חומרת מעשיו של הפקיד הרשוי גדולה יותר מחומרת מעשיו של הנאשם הנוסף. ובלשון בית המשפט: "נוסיף עוד, למען הסר ספק, כי סבורים אנו שרמת הענישה בעניינם של אלו הממלאים תפקיד מסוג זה שמילא הנאשם שבפנינו, צריכה להיות מחמירה יותר".
 
בכל הנוגע לערעורה של רשות המכס, קבעה ערכאת הערעור כי על אף העובדה שיש להחמיר ברמת הענישה בעניינם של ממלאי תפקידים כשל פקיד הרישוי, הרי שגזר דינו של פקיד הרישוי במקרה זה הינו סביר, כאשר מביאים בחשבון את העובדה שעונשו של הפקיד הרשוי היה חמור מזה של הנאשם הנוסף.
 
ע"פ 27075-12-09 מע"מ חיפה נ' סוויסה,עפ"ג 40597-12-09 סוויסה נ' מדינת ישראל.ניתן ביום 18.3.2010. לפקיד הרישוי - עו"ד גב' שרון פישמן ממשרד עו"ד טיקוצקי, לרשות המכס - עו"ד גב' סגל.
 
בשולי הדברים נציין כי על אף דבריה של ערכאת הערעור בעניין רמת ענישה מחמירה יותר לגבי פקידי רישוי, הרי שמדובר בגזר דין מתון ביחס למקרים אחרים.
 
האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי. עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט: www.nadel-law.co.il