בית המשפט העליון קורא למחוקק לתקן את סעיף 154 לפקודת המכס

בית המשפט העליון הסכים, גם אם לא באופן חותך, לכך שתקופת ההתיישנות של סעיף 154 אינה מהותית, וכי היא ניתנת להארכה בהתאם לנסיבותיו של כל מקרה ומקרה


00:00 ,06.11.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

בית המשפט העליון הסכים, גם אם לא באופן חותך, לכך שתקופת ההתיישנות של סעיף 154 אינה מהותית, וכי היא ניתנת להארכה בהתאם לנסיבותיו של כל מקרה ומקרה

גם מקרה עם נסיבות לא קלות יכול להניב הכרעה מעניינת, וכזו היא החלטתו של בית המשפט העליון בתיק רע"א 10316/06 שניתנה לאחרונה.
 
כידוע, על פי הוראתו של סעיף 154 לפקודת המכס, יבואן המשלם מכס אגב מחאה צריך להגיש תביעה להשבה תוך שלושה חודשים. באותו מקרה דובר בתביעה שהוגשה בטווח של שנתיים - שלוש לאחר תשלום המסים.
 
בסמוך להגשת התביעה, הגיש היבואן בקשה להארכת המועד של שלושת החודשים. הבקשה נדונה ונדחתה על ידי בית משפט השלום, ולאחר מכן על ידי בית המשפט המחוזי, ולבסוף, לא בלי התלבטות, גם על ידי בית המשפט העליון (בהחלטת ביניים). אלא ש"על הדרך" נאמרו על ידי בית המשפט העליון כמה דברים, שקורא חד עין (ובתוכם רשות המכס ומשרד המשפטים) צריך לשים לב אליהם.
 
ראשית, בית המשפט העליון הסכים, גם אם לא באופן חותך, לכך שתקופת ההתיישנות של סעיף 154 אינה מהותית, והיא ניתנת להארכה, בהתאם לנסיבותיו של כל מקרה ומקרה:
 
"אף בהנחה כי הוראת סעיף 154(ב) לעניין תקופת שלושת החודשים – דיונית היא וניתנת היא להארכה, וכי הדבר מתחזק נוכח החשיבות שבפירוש ליברלי של סעיף מעין זה הקובע תקופת התיישנות קצרה במונחים מעשיים וריאליים. אף בהנחה כי תקנה 528 ניתנת להחלה על נסיבות המקרה, נקבע כבר בשתי הערכאות הקודמות, כי המבקשת לא הראתה טעמים מיוחדים להארכת המועד"
 
שנית, ולא פחות חשוב, בית המשפט היה ער לבעייתיות של תקופת שלושת החודשים של סעיף 154, וקרא למחוקק לתקן את הסעיף, מטעמי הוגנות כלפי היבואן:
 
"אורכה, או ליתר דיוק קוצרה, של התקופה המוגבלת המנויה בסעיף, אמנם, מעורר קשיים בדבר שאלת התאמתו לזמננו, ושמא ייתן על כך המחוקק דעתו, במגמת הוגנות כלפי כולי עלמא"... " אם ניתן לסבור כי היה מקום ללוח זמנים מרווח יותר, ואיני רחוק ממחשבה זו, זו מלאכת המחוקק".
 
נמתין ונראה האם מישהו בירושלים ירים את הכפפה. גם נעקוב כיצד בתי המשפט יישמו החלטה זאת.
 
הכותב, עו"ד גיל נדל, ועו"ד רותם וירניק ממשרדו, ייצגו את היבואן בתיק הזה. את המדינה ייצג עו"ד הירשברג.
 
* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.
 
* עו"ד גיל נדל עוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרטwww.nadel-law.co.il