המכס ושבעת העכברים העיוורים

האם תצליחו לנחש במה עסק פסק דינו של בית משפט השלום בבת ים שהביא את סיפור שבעת העכברים העיוורים?


12:24 ,24.01.2022 מאת: עו״ד גיל נדל

״שבעה עכברים עיוורים ... הוא סיפור ילדים ידוע שיסודו מהררי הבודהא. נגלות בו קורותיה של חבורת עכברים עיוורים שמופתעים יום אחד לגלות משהו עצום, מוזר וחידתי, העומד ליד האגם שלהם. הם נבהלים ונמלטים, ובכל יום ויום שלאחר מכן הולך אחד מהם לאגם בניסיון לברר מה נמצא שם. העכבר העיוור הראשון מטפס על רגלו של העצם הזר וחוזר וטוען כי ליד האגם נוצר עמוד, העכבר העיוור השני שמהלך על חדקו של העצם שב וגורס כי המדובר בנחש, עכבר עיוור נוסף שמטפס על חט השנהב החדה של העצם מתעקש כי זיהה שם חנית, בעוד חברו, שביום שלמחרת מוצא עצמו מיטלטל על אוזנו המתנפנפת של העצם סמוך ובטוח כי מצא מניפה, ושליח עיוור נוסף שמצליח לגעת בקצה הזנב עומד על כך שכל שיש שם, ליד האגם, הוא חבל. רק כאשר העכברה הלבנה הנחושה מגיעה אל שפת האגם, ולאחר שהיא מסיירת, בודקת, ולומדת את מה שנמצא שם מכל כיוון, היא מצהירה כך: יציב כמו עמוד, גמיש כמו נחש, חד כמו חנית, מתנפנף כמו מניפה, משתלשל כמו חבל, אבל בסך הכל זה...  פיל״. (הספר נכתב ע״י א. יאנג. תרגום לעברית על ידי ש. סמיט, א. כץ, יצא בהוצאת עם עובד 2014].

 

ובכן, מדובר במחלוקת על סיווגם של מגיני בוץ לנגררים (!) – אותו שטיחון עשוי גומי גמיש שנתלה מאחורי הגלגל. היבואנית, חברת מ.נ. מערכות, טענה כי מדובר בחלקים לנגררים, והם פטורים ממס קניה. המכס, לעומת זאת, טען כי מדובר במגיני בוץ לרכב מנועי, החייבים במס קניה. המחלוקת בסופו של דבר היא עובדתית: האם מגיני הבוץ שלנו משמשים לרכב מנועי או לנגררים?

 

במסגרת הדיון היה צריך בית המשפט לדון בהבדל שבין כנפי בוץ לבין מגיני בוץ. מדוע? כי אין חולק שכנפי בוץ משמשים גם במשאיות - שהן בוודאי רכב מנועי. אלא שעדיין אין זה אומר שמגיני הבוץ שלנו, ככל שלא מדובר באותם מוצרים. בעניין הזה, קבע בית המשפט כי מדובר במוצרים שונים.

 

נחזור למגיני הבוץ. בית המשפט שמע עדויות מפי היבואנית, קיבל מכתב הצהרה מהיצרן, ובחן קטלוגים ומסמכים שונים. על בסיס חומר הראיות שהניחה בפניו היבואנית, קבע בית המשפט כי בכל הנוגע להיבט השימוש בטובין ״מזוהים הטובין שבמחלוקת בעיקר כמתאימים לנגררים״. בהתאם לכך הגיע בית המשפט למסקנה כי ״יש לסווגם כחלקים לגרורים, כפי שנהגה התובעת״.

 

ולבטח אתם שואלים כיצד הסיפור על העכברים והפיל קשור לענייננו? בית המשפט לא הותיר מקום לספק, ולקראת סוף פסק דינו הוא כותב את הדברים הבאים: ״בסך הכל פיל... . נראה כי הנתבעת נפלה שוב במלכודת העכברים העיוורים... וזאת שעה שעל סמך מישוש של איבר אחד בלבד – והוא קטלוג היצרן – התעלמה מטענות התובעת ומראיותיה ועמדה על סיווג הטובין כנחש, או כחנית, או כמניפה, או כחבל, ולא כסך כל תכונותיהם״.

 

ת.א.  7147-10-18 מ.נ מערכות לתעשייה ותחבורה בע״מ נגד מדינת ישראל, פסק דין מיום 19.1.22, ע״י כב׳ השופט חסדיאל. ליבואנית - עו״ד יניב סיימון, למכס - פרקליטות מחוז ת״א אזרחי.

 

הסקירה לעיל הינה בבחינת תמצית. המידע הכלול בה נמסר למטרות אינפורמטיביות בלבד ואין במידע כדי להוות ייעוץ משפטי. לקבלת פרטים נוספים, אנא פנו לעו"ד גיל נדל - ראש תחום יבוא, יצוא וסחר בינלאומי במחלקת מיסים. בדוא"ל  [email protected] ו/או בטלפון 03-6089979