כיצד יתגונן יבואן נגד פשיטת רגל של סוכן מכס?

קשיים כלכליים, או הפסקת פעילות של סוכן מכס, עלולה להביא את רשות המסים לדרוש תשלום נוסף מהיבואן. האם ניתן להימנע מכך?


14:17 ,10.12.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

לאחרונה נודע, כי חברת שילוח ועמילות מכס חדלה לפעול וקיימת הערכה כי החברה תיאלץ בקרוב להתחיל בכינוס נכסים.

 

מן הפרסומים לא ברור האם בעקבות כך יכובדו, או לא יכובדו, הוראות מס"ב (מסלקה בנקאית) של תשלום מסים מיבואנים שהשתמשו בשירותי החברה לרשות המכס.

 

יחד עם זאת, מדובר בסוגיה של מערכת היחסים שבין היבואן, סוכן המכס ורשות המכס, במקרה שבו סוכן המכס נקלע לקשיים כספיים.

 

כספים רבים מועברים בין יבואנים לסוכני מכס כחלק שגרתי ממערכת היחסים בין הצדדים. בין השאר, השיטה הנהוגה לתשלום מסי היבוא הינה שהיבואן מעביר את הכספים לסוכן המכס, וסוכן המכס משלם בשם היבואן את מסי היבוא לרשות המכס במס"ב (מסלקה בנקאית).

 

התופעה של סוכני מכס שמגיעים לפשיטת רגל, לצערנו, אינה נדירה. כבר יותר מפעם אחת התבשרנו כי חברת סוכני מכס הגיעה לחדלות פירעון והפסיקה להתקיים.

 

מערכת היחסים שבין היבואן לסוכן המכס, במסגרתה כספי המסים משולמים לרשות המכס באמצעות סוכן המכס, עשויה להעמיד את היבואן בפני סיכון ממשי, כאשר סוכן המכס שנקלע לקשיים כלכליים לא יעביר את כספי המסים שקיבל מן היבואן לרשות המכס. במצב כזה, עשוי לעמוד היבואן בפני דרישה של רשות המכס לשלם פעם שנייה (מבחינתו) את מסי היבוא, והטענה כי שילם את כספי המסים לסוכן המכס עשויה שלא לסייע לו.

 

אילו צעדים יכול לנקוט היבואן במצב כזה, על מנת למזער את הסיכון העומד בפניו?

 

היבואן יכול לפנות לבית המשפט בתביעה נגד רשות המכס ולטעון בה כי הוא פטור מתשלום של מסי היבוא פעם שנייה, משום שרשות המכס היא שהיתה צריכה לבדוק את איתנותו הפיננסית של סוכן המכס והתרשלה שלא עשתה כן.

 

כמו כן, יוכל היבואן לטעון במסגרת התביעה כי רשות המכס היתה חייבת לדרוש ערבויות של ממש מסוכן המכס שמהן תוכל להיפרע, במקרה של פשיטת רגל שבגינה לא ישולמו כספי המסים.

 

בנוסף, יוכל היבואן לטעון כי רשות המכס העניקה אשראי לסוכן המכס מבלי לבדוק את חוסנו הכלכלי כמו שצריך.

 

נושא זה עלה לדיון בבית המשפט המחוזי בשנת 2011. שם תבעו היבואנים את רשות המכס וביקשו שלא לשלם את מסי היבוא פעם שנייה, בטענה כי רשות המכס היא שהתרשלה, משום שלא בדקה את יציבות סוכן המכס ולא דרשה ממנו די ערבויות לצורך פעילותו.

 

בית המשפט המחוזי בתל אביב קיבל את עמדת היבואנים, מתח ביקורת על רשות המכס ופטר את היבואנים מחובת התשלום.

 

בבית המשפט העליון הגיעו הצדדים להסכמה, לפיה פסק הדין במחוזי יתבטל, אך מבלי שהיבואנים יידרשו בפועל לשלם את מסי היבוא פעם שנייה.

 

נכון להיום, פסק הדין העקרוני שמתח ביקורת על רשות המכס בוטל בהסכמה ואין תקדים בנושא.

 

לעומת זאת, בשנת 2002 ניתן פסק דין בבית המשפט המחוזי בחיפה, שם נפסק כי גם אם סוכן המכס קורס, היבואן אינו פטור מתשלום מסי היבוא, גם אם מדובר בתשלום פעם שנייה.

 

 


 

כיצד יתגונן יבואן נגד פשיטת רגל של סוכן מכס?* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

* עו"ד גיל נדל מתמחה בדיני יבוא, יצוא, הובלה ושילוח וסחר בינלאומי, והוא עומד בראש תחום יבוא ויצוא וסחר בינלאומי במחלקת המסים במשרד גולפרב זליגמן ושות'. לפרטים ומידע: [email protected]