כלי קיבול ודומים

המלצה בנוגע לדרישות שהוציאה לאחרונה רשות המכס נוגעות לסיווג תיקי גב/בית ספר ואחרים, המיועדים לנשיאת ציוד משרדי ועשויים מחומרים פלסטיים או טקסטיל


00:00 ,28.04.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

לאחרונה הוציאה רשות המכס דרישות גרעון ליבואנים המייבאים תיקי גב/תיקי בית ספר/תיקי יד למחשבים ניידים, העשויים מחומרים פלסטיים, או מחומרי טקסטיל, ומיועדים לנשיאת ציוד משרדי, מחברות או מחשבים ניידים.

לשיטת המכס, כפי שעולה מן הגרעונות שנדרשו לאחרונה, הסיווג הנכון של התיקים הינו בפרט מכס 42.02-9000 כ"תיקים אחרים", החייב ב-12% מכס לפי הערך. היות ומשרדנו מעורב בחלק מהתיקים בנושא, לדעתנו, עמדת המכס אינה נקייה מביקורת.

ניתן לטעון כי הסיווג הנכון יותר לתיקי הגב הינו בפרט 42.02-1000 כ"מזוודות גדולות, מזוודות, תיקי פירכוס, תיקי מנהלים, תיקיות, ילקוטים לתלמידים, וכלי קיבול דומים" – הפטור ממכס, משום שתיקי גב למעשה הינם "ילקוטים" או לכל הפחות "כלי קיבול דומים" לילקוטים.

כמו כן, לדעתנו ניתן לטעון כי הסיווג הנכון יותר לתיקי היד למחשבים הניידים הוא בפרט זה, שכן מדובר בכלי קיבול דומים ל"תיקי מנהלים", ולחילופין, בפרט 42.02-2000, כ"תיקי יד, אם בעלי רצועות כתף או לא, לרבות אלה בלי ידית", הפטור ממכס.

לדעתנו, הסיווג שמציע המכס כ"תיקים אחרים" אינו מתאים, בשעה שקיים סיווג ספציפי ומפורט יותר מאשר "אחרים", בין אם כילקוטים, תיקי מנהלים, או תיקי יד.

יצוין שקיימות גם החלטות של רשויות מכס זרות מעבר לים, שקבעו כי במצב זה אין לסווג בפרט מכס "אחרים" אלא בפרט ספציפי יותר. למשל, במקרה שעלה לדיון במכס ארצות הברית נקבע כי תיקים שתיאורם הוא כדלקמן, יסווגו כבפרט 42.02-1000: "A padded laptop computer bag… It is designed to provide storage, protection, organization, and transportation to a laptop computer, documents and other accessories typically carried to and from the school or office".

יש לשים לב כי כותרת פרט 42.02-1000 מתייחסת גם ל"כלי קיבול דומים" כך שגם נניח שלא מדובר בילקוט או בתיק מנהלים, די בכך שהוא "כלי קיבול דומה" על מנת להיכלל בפרט משנה 1000, ולא בפרט "אחרים" כפי שסבור המכס.

דברי ההסבר של ארגון המכס העולמי בבריסל לפרט 42.02, נותנים דוגמאות ל"כלי קיבול דומים", כגון תיקים לאביזרי מצלמות, קופסאות לכלים, ועוד: "hat boxes, camera accessory cases, cartridge pouches, sheaths for hunting or camping knives, portable tool boxes or cases, specially shaped or internally fitted to contain particular tools with or without their accessories, etc."

לכן, לדעתנו ההגדרה "כלי קיבול דומים" הינה רחבה דיה כדי לכלול את התיקים העומדים בלב המחלוקת ואין הצדקה לסווגם בפרט של "תיקים אחרים".

עמדת הסיווג של המכס המתוארת במכתב זה עומדת בימים אלה גם למבחן בהליכי השגה מינהליים על ידי החתום מטה.

המלצתנו ליבואני התיקים היא לנסות ולנהל הליכי השגה מול המכס בנושא זה ולשלם במקרה הצורך את המס הנדרש "אגב מחאה" עד לסיום בירור המחלוקת. 



כלי קיבול ודומים

* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

* עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט:www.nadel-law.co.il