כמה משלמים על המתנה

בית משפט שלום בחיפה קבע שחברת ספנות תשיב ליבואן חלק מדמי ההמתנה עליהם הוא חויב עבור שהיית אונייה בנמל בתורכיה


00:00 ,31.01.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

בית משפט השלום בחיפה קיבל באופן חלקי תביעה של יבואן נגד חברת ספנות וקבע שהחברה תשיב ליבואן חלק מדמי המתנה שנגבו ממנו שלא כדין

חברת יהודה יבוא ויצוא, שעוסקת ביבוא מוצרים שונים בתחום הבנייה, לרבות לוחות גבס, שכרה את שירותי חברת הספנות ARGO CORAL לצורך הובלת מטען לוחות גבס מתורכיה לישראל. בין הצדדים נחתם חוזה לחכירת מסע.

הצדדים סיכמו שהאונייה תגיע לנמל המוצא בתורכיה לאסוף את המשלוח בין התאריכים 20-22 לנובמבר 2011. האונייה נתקלה בערפל כבד בכניסה למצרי הבוספורוס והגיעה לנמל רק בתאריך 24 בנובמבר. האיחור לא אושר על ידי היבואן או הספק בתורכיה ונעשה חרף הבהרה מפורשת שלהם בתחילת ההתקשרות, לפיה במידה והמשלוח יגיע לאחר יום ה-23 בחודש, לא ניתן יהיה להטעינו עקב חג לאומי בתורכיה, שחל ב-25 בחודש. הטענת המטען החלה רק לאחר צאת החג, בתחילת דצמבר.

חברת הספנות גבתה מהיבואן דמי המתנה בגין התקופה שבה האונייה המתינה להטענה, עוד בטרם החלה ההטענה עצמה. למעשה ניגבו דמי ההמתנה כבר ממועד הגעת האונייה למצרי הבוספורוס.

לטענת היבואן מדובר בדמי המתנה שנגבו שלא כדין ובכל הפרה חברת הספנות את ההסכם. מנגד טענה חברת הספנות שהאונייה היתה מוכנה להטענה כבר ב-24 בחודש, אך הסחורה לא הגיעה לנמל מסיבות הקשורות בספק התורכי.

עוד טען היבואן, שיוצג על ידי משרד עו"ד גיל נדל, שהיות וחברת הספנות לא עמדה במועד הטעינה, עמדה לו הזכות לבטל את ההסכם. לטענתו, ההסכמה בין הצדדים על הטענת המטען לאחר החג יצרה הסכם חדש, תחת זה שהופר על ידי חברת הספנות.

בית המשפט קבע שחברת הספנות הפרה את החוזה בכך שלא עמדה במועד שסוכם לגבי אספקת האונייה. עם זאת, נקבע שכאשר האונייה הגיעה לנמל, שהיבואן נענה לפניית חברת הספנות והסכים להארכת מועד ההגעה, כשהסחורה היתה מוכנה להטענה טרם הגעת האונייה והספק יכול היה להביאה, ובכך חברת הספנות לא אשמה. לכן נקבע שעל חברת הספנות להשיב ליבואן רק חלק מדמי ההמתנה שנגבו – סכום של כ-31 אלף שקל.

 


כמה משלמים על המתנה

* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

 

* עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט:www.nadel-law.co.il