לא ניתן להמיר תשלום מסי יבוא במחאה בהפקדת ערבות

נדחתה בקשת יבואן של טרקטורי משא, שבינו לבין רשות המכס התגלתה מחלוקת בנוגע לסיווג היבוא ומסי קניה


12:22 ,29.10.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

בית משפט דחה בקשתו של יבואן להורות לרשות המכס לקבל ערבות בנקאית על מסי יבוא שנויים במחלוקת, במקום לשלמם אגב מחאה.

 

בין רשות המכס לבין יבואן של טרקטורי משא התגלעה מחלוקת סיווג. רשות המכס טענה שהסיווג הנכון מביא למס קניה בשיעור של 50%, בעוד היבואן טען לסיווג שמביא לכל היותר למס קניה בשיעור של 30%.

 

היבואן פנה לרשות מכס וביקש לשחרר את הטובין שבמחלוקת, תוך הפקדת ערבויות בנקאיות מתאימות, במקום לשלם את מסי היבוא, וכל זאת עד להכרעת בית המשפט בסוגיה. רשות המכס דחתה את הבקשה.

 

היבואן פנה לבית המשפט וביקש כי זה יורה לרשות המכס להסתפק בערבויות במקום תשלום המסים אגב מחאה. היבואן טען כי מסי היבוא ששולמו על ידו עד כה הגיעו לסכומים גדולים והדבר מקשה עליו.

 

היבואן טען כי במקרה מסוים, שהגיע לדיון בבג"צ, ובו היבואן יוצג על ידי משרדנו, הסכימה רשות המכס להסתפק בערבות בנקאית במקום תשלום המסים במחאה, ואין סיבה שלא להסכים לכך גם במקרה זה.

 

בנוסף טען היבואן כי אם ישלם את מסי היבוא אגב מחאה, הרי שגם אם יזכה בתביעת הסיווג, יעמוד בפניו קושי ממשי להוכיח כי לא "גלגל" את המס על הלקוחות.

 

השופט ד"ר אחיקם סטולר מבית המשפט המחוזי מרכז דחה את בקשת היבואן, וקבע כי הדין קובע בסעיף 154 לפקודת המכס כי הדרך היחידה הינה לשלם את מסי היבוא השנויים במחלוקת אגב מחאה.

 

בית המשפט מצא לנכון לציין כי היבואן הינו גוף כלכלי יציב ואין חשש שיקרוס בעקבות תשלום המס. מנגד, היות והצד השני הוא המדינה, אין חשש שזו לא תוכל לשאת בתשלום אם תפסיד בדין.

 

בית המשפט ציין כי המקרה שנדון בבג"צ בלדי היה חריג והסכמת רשות המכס ניתנה לאור נסיבות המקרה, מבלי שהדבר יהווה תקדים למקרים אחרים.

 

לגבי סוגית גלגול המס, קבע בית המשפט כי אם יזכה היבואן בתביעת הסיווג, ממילא מוטלת עליו החובה להוכיח כי לא "גלגל" את המס, ואין הדבר מצדיק להמיר את תשלום המיסים בהפקדת ערבויות במקרה זה.

 

היבואן חויב בתשלום הוצאות רשות המכס בסך של 7,500 שקל.

 

 


 

לא ניתן להמיר תשלום מסי יבוא במחאה בהפקדת ערבות* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

* עו"ד גיל נדל מתמחה בדיני יבוא, יצוא, הובלה ושילוח וסחר בינלאומי, והוא עומד בראש תחום יבוא ויצוא וסחר בינלאומי במחלקת המסים במשרד גולפרב זליגמן ושות'. לפרטים ומידע: [email protected]