מה אומר הסמל

מדוע מחייבים בתי משפט בחלק מהמקרים יבואנים בגין יבוא מוצרים מזויפים ובאחרים מקבלים את טענות תום הלב. עדכוני פסיקה


00:00 ,16.12.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

בעלי עסקים רבים מייבאים לישראל מוצרים כגון הלבשה, הנעלה, שעונים, תכשיטים, מוצרים ספורטיביים, צעצועים ועוד. לעיתים מגיע לישראל משלוח של מוצרים מזויפים, כאלו הנושאים את סימן המסחר ללא רשותו של בעל הסימן.

במצב כזה תופסת רשות המכס את המשלוח ומזמינה את בעל הזכות להגיש תביעה נגד היבואן המפר.

במצבים כאלו, כשאין מחלוקת על כך שהמוצרים מזויפים, נוהגים היבואנים להעלות טענת הגנה שהיבוא המפר בוצע בתום לב וללא ידיעתם. כלומר, מדובר בטעות של הספק מחו"ל. הטענה על מנת שבית המשפט לא יחייבם בתשלום פיצוי.

לאחרונה ניתנו שני פסקי דין בנושא, כשבאחד מהם טענת תום הלב התקבלה, אך בשני היא נדחתה והיבואן חויב בפיצוי.

במקרה הראשון שימשה חברת עידן ח. פרסומית במשך שנים ארוכות כיבואן הבלעדי של יצרן המזוודות Roncato בישראל ואף שיווקה אותן לרשתות השיווק השונות, כמו גם לחברות תעופה כמו אל על.

בשלב מסוים, עקב כניסתו של יבואן ישראלי חדש לשוק, עלו היחסים בין היבואן ליצרן המזוודות על שרטון, כשהיצרן חדל מלמכור באופן ישיר את המזוודות ליבואן, וזה נתקע עם צבר של הזמנות מצד לקוחותיו שלא היה באפשרותו לספקן.

על מנת לפתור מצב זה, פנה היבואן למתווך, שיסייע לה לרכוש מזוודות מקוריות מספקים אחרים בעולם. המתווך איתר ספק סיני, שהתחייב למכור ליבואן מכולה של מזוודות מקוריות. עם הגעת המזוודות לישראל התברר שהן מזויפות. המשלוח נתפס על ידי המכס והושמד.

יצרן המזוודות ביקש לחייב את היבואן בתשלום פיצויים בגין הפרת סימן מסחר, והיבואן טען שנפל קורבן לתרגיל עוקץ ולכן אין לחייבו.

לאחר בחינת הראיות השתכנע בית המשפט המחוזי בתל אביב שהיבואן הזמין מזוודות מקוריות, היות ובין השאר, הוא היה בעבר היבואן הבלעדי של יצרן המזוודות ומשום שחברת אל על - שהיא אחת הלקוחות - דרשה מזוודות מקוריות. לכן התקבלה טענת תום הלב של היבואן ונדחתה הדרישה לפיצוי, ללא חיוב בהוצאות.

במקרה אחר, ניסה יבואן לייבא מתורכיה, באמצעות מזוודתו האישית, חבילה של 300 צמידים שעליהם מופיע סמל הסווטש הידוע של יצרנית נעלי הספורט והביגוד נייקי וכן הסימן NIKE באותיות. סימנים אלה מוגנים כסימני מסחר.

בבית המשפט המחוזי בחיפה טען היבואן שהזמין מספקים מוכרים בתורכיה צמידים עם המילה LOVE, אולם קיבל במקום זאת צמידים עם המילה NIKE. היות והוא קיבל את הצמידים בשקית שחורה ואטומה, אותה הכניס למזוודתו, הוא גילה את הטעות רק כשהמשלוח נתפס במכס והושמד.

נייקי ניסתה לסיים את התיק בפשרה והציע ליבואן לפצות אותה ב-5,000 שקל, אך הוא סירב. לאור זאת הוגשה התביעה בסכום של 75 אלף שקל, בטענות של גניבת עין והפרת סימן מסחר. זאת כאשר החוק מאפשר לתבוע עד 100 אלף שקל ללא הוכחת נזק.

השופטת רבקה למלשטריך-לטר מבית המשפט המחוזי בחיפה ציינה שנקודת המוצא היא שהצמידים מזויפים, וזאת בהיעדר הסתייגויות מצד היבואן. בית המשפט לקח בחשבון שמדובר במשלוח קטן ובערך לא גבוה, ולפיכך לא מוצדק היה לחייב את היבואן בתשלום פיצוי גבוה כפי שנתבע. מנגד היבואן בחר שלא להביא ראיות מקיפות שיוכיחו שהיבוא זויף ללא ידיעתו.

אי לכך, בחר בית המשפט לחייב את היבואן בתשלום פיצוי נמוך יחסית, של 10,000 שקל, ועוד 15 אלף שקל תשלום הוצאות משפט, והוצאת צו האוסר על היבואן לייבא טובין המפרים סימן מסחר של נייק בעתיד.

 


מה אומר הסמל

* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

 

* עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט:www.nadel-law.co.il