נגזר עונשו של עובד שסייע לחברה להעלים מסי יבוא

בית המשפט אישר הסדר טיעון לפיו יוטלו על עובד גלובוס פוד אינטרנשיונל, שהורשע בסיוע להשתמטות מתשלום מס יבוא, עבודות שירות למשך שלוש שנים וקנס כספי בסך 40 אלף שקלים


00:00 ,29.06.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

לאחרונה, אישר בית משפט השלום באשדוד הסדר טיעון במסגרתו הוטלו על עובד חברה שהורשע בסיוע להשתמטות מתשלום מסי יבוא עבודות שירות וקנס כספי.

עובדות המקרה

רשות המכס הגישה כתב אישום פלילי כנגד חברת גלובוס פוד אינטרנשיונל, וכנגד הבעלים ואחד העובדים, בחשד להשתמטות מתשלום מכס שיש לשלמו, הגשת רשימון כוזב, מסירת הצהרה בלתי נכונה, הטעיית פקיד מכס העלולה לפגוע במילוי תפקידו, מסירת ידיעה כוזבת או מסמך כוזב ועשיית מעשה כדי להתחמק מתשלום מס. כתב האישום ייחס התחמקות מתשלום מסי יבוא בסך של כ-300 אלף שקלים.

במסגרת הסדר טיעון שהושג בין עובד החברה לבין המדינה, הוסכם כי בתמורה להודאתו המלאה של העובד בעבירות המיוחסות לו, יופחתו האישומים והפרקליטות תבקש שלא להשית עליו עונש מאסר בפועל אלא עונש קל יותר.

גזר-הדין

ראשית, בית המשפט ציין כי מגמת בתי המשפט, ככל שמדובר בעבירות מס, היא דווקא להחמיר בענישה של עברייני מס ולא לקבל הסדרי טיעון מקלים, וזאת משום שהאינטרס הציבורי מצדיק להרתיע את עברייני המס באמצעות ענישה חמורה.

יחד עם זאת, בית המשפט התייחס בכובד ראש לעובדה שעובד החברה רק "סייע" להעלמת המס, ולא הרוויח דבר מאותה העלמה (משום שהמס נחסך מן החברה ולא ממנו). כמו כן, בית המשפט התחשב בעברו הנקי של עובד החברה, בנסיבותיו האישיות ובנטייה הכללית לכיבוד הסדרי טיעון אליהם מגיעה המדינה עם נאשמים.

לאור האמור, אימץ בית המשפט את הסדר הטיעון וגזר על עובד החברה שישה חודשי עבודות שירות, שנים עשר חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים וקנס בסך 40 אלף שקלים.

(ת.פ. (שלום אשדוד) 1406-04 מדינת ישראל נ' חב' גלובוס פוד אינטרנשיונל בע"מ, גזר-דין מיום 16.6.11, השופט חיים חדש. ב"כ הצדדים: למר שמואלביץ - עו"ד עוזי נקש; למדינה - עו"ד אורלב ג'אנה)

האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי. עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא וייצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט: www.nadel-law.co.il