סימון טובין ביבוא לאיחוד האירופי

נכון להיום, לאיחוד האירופי אין הוראות וחוקים אחידים ומחייבים אשר דנים בסימון מקור הסימון הטובין אך הפרלמנט האירופי אישר לאחרונה טיוטת הצעה לסימון המיקום הגיאוגרפי שממנו הגיע המוצר


00:00 ,30.06.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

נכון להיום, לאיחוד האירופי אין הוראות וחוקים אחידים ומחייבים אשר דנים בסימון מקור הסימון הטובין אך הפרלמנט האירופי אישר לאחרונה טיוטת הצעה לסימון המיקום הגיאוגרפי שממנו הגיע המוצר
 
עו"ד גיל נדל, מורן שמילוביץ'
 
עו"ד גיל נדל שמח לשתף את קוראי PORT2PORT במידע שריכז בעניין סימון טובין המיובאים לאיחוד האירופי.
 
הצעת חוק סימון מקור על גבי טובין המיובאים לאירופה
 
ככלל, נכון להיום, לאיחוד האירופי אין הוראות וחוקים אחידים ומחייבים אשר דנים בסימון מקור הסימון הטובין, וזאת בשונה, למשל, מחובת סימון החלה על יבוא טובין לארה"ב או ליפן. יחד עם זאת, בשנים האחרונות חלו מספר התפתחויות לכיוון חובת סימון טובין, אשר נסקור אותה מייד.
 
בדצמבר 2003 הגישה הנציבות האירופית למועצה תוכנית סימון מקור על טובין באיחוד האירופי, זאת בעקבות פניות חוזרות ונשנות של מדינות החברות באיחוד האירופי וסקטורים מסוימים, אשר הביעו חששות לגבי סימון מטעה ומעשי ההונאה הגדלים מיום ליום בכל הקשור לסימון טובין המיובאים מחוץ לאיחוד האירופי. לשם כך, התבקש קידומה של חקיקת סימון מקור על גבי טובים מיובאים לאיחוד האירופי.
 
במחצית הראשונה של 2004 החלה הנציבות האירופית בתהליך התייעצות בנושא זה אשר שילב גורמים בענפי התעשייה, איגודי סחר, צרכנים וארגונים נוספים. ביום 16.12.05 קיבלה הנציבות האירופית הצעת חוק לגבי סימון מקור על גבי טובין המיובאים ממדינות שלישיות. אין לשכוח שהנציבות האירופית (The European Commission) היא מהמוסדות החשובים ביותר של האיחוד האירופי. הנציבות האירופית מהווה גוף פוליטי ביצועי המשלב בו זמנית סמכויות חקיקה, ביצוע ואף פיקוח במסגרת האיחוד האירופי. היא שאמורה ליזום חקיקה למועצה ולפרלמנט ואף להיות אחראית ליישומה ולאכיפתה במידה ותאושר באופן סופי.
 
אימוץ החלטה על ידי הפרלמנט האירופי בנוגע לסימון מקור של טובין
 
ביום 6.7.06 החליט הפרלמנט האירופי לאמץ את הצעה של הנציבות האירופית לגבי סימון מקור של טובין. ההחלטה הינה לגבי טיוטת ההצעה של הנציבות האירופית אשר הציגה את החובה לסמן את ארץ המוצא על מוצרים המיובאים ממדינות שלישיות אל אירופה. חשוב לציין שחובת הסימון אינה מוטלת על טובין המיובאים מהמדינות החברות בקהילייה האירופית. ואולם, הצעת הפרלמנט טרם אומצה על ידי מועצת הקהילייה האירופית.
 
מה כוללת הצעת חוק סימון מקור טובין
 
על פי ההצעה, מדובר בסימון מקור קבוע על גבי מוצר אשר מסמן את המיקום הגיאוגרפי שממנו הגיע המוצר. סימון זה יידרש מיבואנים של טובין מסוימים, מענפי תעשייה מסוימים. הייעוד של סימון זה הינו ליצור שקיפות ומתן מידע לצרכנים ובכך להקטין את מעשי ההונאה והשימוש המוטעה במוצרים מיובאים.   
 
ההצעה מחייבת הקמת מערכת אשר תחייב סימון מקור ביבוא לאיחוד האירופי. לפי שעה ההצעה כוללת מספר מצומצם של מוצרים מיובאים כגון טקסטיל, תכשיטים, ביגוד, ריהוט, מצעים, הנעלה, עור, מנורות וריהוט קל, אביזרי צנרת, זכוכית, קרמיקה ותיקים. אמנם הודגש כי ההצעה אינה חלק ממסע פרסום לרכישת מוצרים אירופיים, וכי על הצרכנים להחליט היכן כדאי להם לקנות, אף כי ברור, לטעמנו, כי לסימון ארץ המקור השפעה על דפוסי הרכישה של הצרכנים, העדפת תוצרת מקומית ועוד. עוד הוצע כי למדינות האיחוד האירופי תהיה הסמכות לקבוע את העונש או הקנס המתאים בגין אי עמידה בתנאי ההצעה.
 
סיומו של דבר
 
הפרלמנט אישר את טיוטת ההצעה תוך שקבע כי הוא מתכוון להתערב ככל האפשר בתהליך סימון המקור, אלא שההצעה טרם אושר על ידי מועצת הקהילייה. הואיל ולעניין זה קיימת חשיבות פוליטית ניכרת, הרי שניתן לצפות להתפתחויות מעניינות בנושא זה.
 
האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי. עו"ד גיל נדל עוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקניין רוחני. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט:  www.nadel-law.co.il.