קודם למכור, אחר כך לדון מי הבעלים

חברה ישראלית רכשה סחורה מחברה תורכית ונקלעה לחדלות פירעון. בית המשפט נדרש להכריע האם למכור את הסחורה, או להשאירה באחסון עד בירור בעליה


00:00 ,06.02.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

סחורה השייכת לחברה שנמצאת בהליך של פירוק לא יושאר באחסון בנמל, אלא יימכר לכל המרבה במחיר. שאלת הבעלות על הציוד תישאר פתוחה ותוכרע בשלב מאוחר יותר.

כך פסק לאחרונה בית המשפט המחוזי בחיפה, בסכסוך שהתעורר בין חברת שילוח, שרצתה לממש את הסחורה, לבין המפרק שמונה לחברה שייבאה את הסחורה ונקלעה לחדלות פירעון. השופט אלכס קיסרי קבע כי מאחר ודמי האחסנה בעבור הסחורה מאמירים מדי יום, קיימת הצדקה להורות באופן מיידי על מכירת הסחורה.

חברה זרה מתורכיה מכרה ציוד לחברה ישראלית שנקלעה לחדלות פירעון. חברת השילוח שטיפלה בסחורה והחזיקה בה בנמל חיפה, טענה כי היא מממשת זכות עיכבון על הסחורה בשל אי תשלום דמי השילוח.

עורך הדין שמונה למפרק החברה הישראלית (היבואן), פנה לבית המשפט וביקש את אישורו להוציא את הסחורה מידי המשלח ולמכור אותה במסגרת הליך הפירוק, על מנת לכסות את חובות החברה.

החברה התורכית שמכרה את הציוד ליבואן בארץ, טענה שהיא הבעלים האמיתיים של הסחורה. עוד טענה שהיבואן הישראלי היה רק סוכן ומפיץ שלה בארץ ולא היו לו זכויות בעלות בסחורה. לכן התנגדה החברה למכירת הציוד.

השופט קיסרי הורה למפרק הזמני של החברה התורכית למכור את הציוד ולהפקיד את כספי התמורה בנאמנות. הבהילות במכירת הציוד, נקבע, היא כי כל עוד מאוחסן הציוד בנמל חיפה, הרי שחוב האחסנה לנמל הולך ומאמיר, באופן שמכרסם באופן ממשי בסכום הכסף שיוותר לטובת הנושים לאחר מכירת הציוד על ידי המפרק. לכן, נקבע, קיימת הצדקה דחופה להוציא את הציוד מהנמל, למכור אותו במכירה פומבית לכל המרבה במחיר, ולהפקיד את כספי התמורה בנאמנות, תוך קיזוז דמי האחסנה עד כה.

קיסרי פסק שההכרעה בשאלת הבעלות בסחורה (ובתמורה שהתקבלה ממכירתה), ניתן וצריך להשאיר לשלב הבא, אך אין הצדקה לעכב כעת את שחרור הסחורה. לכן, בשלב זה, מדובר בהחלטה זמנית בלבד של בית המשפט.


קודם למכור, אחר כך לדון מי הבעלים

* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

* עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט:www.nadel-law.co.il