סקירה משפטית: השימוש במסמכי הובלה בלתי סחירים מסוג Waybill

בשנים האחרונות ניתן להבחין במגמה לפיה, נעשה שימוש תדיר יותר במסמכי הובלה בלתי סחירים מסוג Waybill (להלן: "מסמכי ההובלה") במקום בשטרי מטען סחירים.


00:00 ,04.12.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

* מאת עו"ד רועי גלעד
 
במשך שנים רבות סחורות הובלו באמצעות שטרי מטען סחירים (Bill of Lading) ששימשו, בין היתר, כמסמך קניין סחיר המעניק לאוחז בהם את זכות החזקה בסחורה. שטרי מטען אלו משמשים ככלי מסחרי המספק לסוחרים את האפשרות לנהל סחר בינלאומי מוגן. בשנים האחרונות ניתן להבחין במגמה לפיה, נעשה שימוש תדיר יותר במסמכי הובלה בלתי סחירים מסוג Waybill (להלן: "מסמכי ההובלה") במקום בשטרי מטען סחירים.
 
מסמכי ההובלה אינם מונפקים בהעתקים מקוריים וממילא, אין חובה להציגם לצורך שחרור הסחורה לידי היבואנים. באופן זה, יכולתם של הספקים או הגורמים המממנים להבטיח כי הסחורה תימסר רק לידי מי שזכאי לקבלה עלולה להיפגע. אם כך, נשאלת השאלה מדוע הופך השימוש במסמכי ההובלה נפוץ יותר ויותר ומהם היתרונות המופקים מכך?
 
השימוש במסמכי הובלה החל מתוך רצון לענות על דרישות הולכות וגוברות ליעילות ופרודקטיביות בסחר הבינלאומי. כמו שטרי המטען, מסמכי ההובלה משמשים כקבלה מאת המוביל לבעל הסחורה לגבי הסחורה שנמסרה לו וראיה להסכם ההובלה ותנאיו. להבדיל משטרי המטען, השימוש במסמכי ההובלה מאפשר מסירה מיידית של הסחורה, עם הגעתה, לידי מי שנקוב כמקבל הסחורה (consignee) במסמכי ההובלה בכפוף להוכחת זהותו. אם כך, ההבדל העיקרי בין מסמכי ההובלה לבין שטרי מטען (Bill Of Lading) הוא כי מסמכי ההובלה אינם סחירים, אינם מהווים מסמך קניין, ואינם חייבים להישלח בפועל לנמל היעד לצורך שחרור הסחורה כנגד מסירתם.
 
זאת ועוד, מאחר ואמנת האג להובלת טובין בינלאומית בים אינה מתייחסת במפורש לשימוש במסמכי ההובלה (להבדיל מהשימוש בשטר מטען או מסמך קניין המהווים ראיה להחלת האמנה), כדי להחיל את כללי האמנה על הצדדים למסמכי ההובלה לציין זאת במפורש במסמכי ההובלה.
 
לדעתנו, היתרונות הבולטים של השימוש במסמכי ההובלה  מסוג Waybillהם: א. מסמכי ההובלה דורשים פחות אדמיניסטרציה והם יכולים להיות בצורת מסמך או בצורת שדר אלקטרוני. ב. מסמכי העסקה (ח-ן ספק, תעודת מקור וכיוצ') יכולים להישלח מיידית למקבל הסחורה ואין צורך להמתין להוצאת מסמכי ההובלה בקשר לסחורה. ג. לא ייווצרו עיכובים בשחרור הסחורה עקב הצורך בהצגת שטר מטען מקורי. ד. מתן שירות יעיל יותר על ידי הספקים ללקוחותיהם (מקבלי הסחורה). ה. תיחסכנה הוצאות השהייה או הוצאות אחרות עקב עיכוב בקבלת שטר מטען מקורי לצורך שחרור הסחורה. ו. לא יהיה צורך במכתבי ערבות/שיפוי לצורך שחרור סחורה ללא שטר מטען מקורי.
 
השימוש במסמכי ההובלה אמנם מייעל את הסחר הבינלאומי אך עלול לפגוע בביטחון כי הסחורה תימסר לידי מי שזכאי לקבלה. לכן, השימוש במסמכי ההובלה צריך להיות מושכל. כך לדוגמא, סחר בינלאומי באמצעות מסמכי הובלה הוא אופציונאלי בין חברות קשורות המנהלות את עסקיהן בחשבון פתוח או שיש ביניהן דרגה גבוהה של אמון.