דאגה ליצואנים מהתחזקות השקל מול הדולר

יו"ר מכון היצוא רמזי גבאי חושש שהיצוא, שקפא בשנת 2012, ימשיך לסבול גם השנה, בד בבד עם הדרישה להתמודד עם תוצאות הפעלת שדות הגז


00:00 ,04.04.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

על רקע המשך התחזקות שער השקל מול הדולר הביע אתמול (ד') יו"ר מכון היצוא רמזי גבאי את דאגתו העמוקה למצב היצוא ולהשלכות החמורות העשויות להיות למגמה זו על הכלכלה הישראלית.

לדברי גבאי, הייצוא הישראלי מושפע גם כך מהאטה כלכלית באירופה, מההיחלשות בשער האירו מול הדולר, ומההתאוששות האיטית בכלכלה האמריקאית והאטת הצמיחה של כלכלות אסיה. השלכות אלו באו לידי ביטוי בשנת 2012, במהלכה היצוא קפא על שמריו.

אמר גבאי: "היצואן הישראלי מתמודד כיום עם קשיים רבים ונאבק כדי לשרוד ולהמשיך לייצא. היצואנים הקטנים והבינוניים בפרט מתקשים להתמודד לאורך זמן עם המשבר המתמשך בכלכלה העולמית, הגורם לירידה בביקושים ובסחר העולמי. השחיקה המתמשכת בשער החליפין הריאלי פוגעת קשות ברווחיותם".

יצוין כי לצד השפעת שער החליפין צפוי המשק להתמודד גם עם סימפטום "המחלה ההולנדית", כתוצאה מהפעלת שדות הגז.

לדברי גבאי, "גילויי שדות הגז בישראל הינם ברכה למשק. הם יתרמו לשעורי הצמיחה ולהוזלת מחירי האנרגיה במשק. עם זאת, האפקט של הגידול בהיצע המט"ח, הנובע מקיטון בביקוש לדולרים ועליית היצע המט"ח מצד תקבולים צפויים מיצוא הגז, עלולים לפגוע קשות בסקטורים רבים של הייצוא".

גבאי הוסיף, שהתחזקות שער השקל מאיימת על הגידול בייצוא בשנה הקרובה: "אני מקווה שבנק ישראל יחזור לרכוש מט"ח כפי שעשה בעבר ובכך צמצם  את הפגיעה הקשה בייצוא בשנים 2008 – 2010".

גבאי מבקש ליישם מידית מספר מהלכים: אימוץ מודל "הקרן הנורבגית" לצורך השקעה מושכלת של כספי התמלוגים בחו"ל והקטנת הגירעון התקציבי (ולא להגדלת צריכה ציבורית); הפעלת רשת ביטחון למשקיעים מוסדיים המשקיעים בחו"ל כנגד תיסופים מהירים, במטרה לעודד השקעות מסוג זה; הרחבת קרן לעידוד השיווק וחדשנות טכנולוגית לצורך סיוע בפעילות שיווק ליצוא ולהרחבת מכירותיהן של חברות ישראליות בחו"ל, וכן לצורך השקעה בהון אנושי של העובדים בתעשייה.