האיחוד האירופי החריף את הסנקציות כנגד רוסיה גם לסחר הבינלאומי

ההגבלות החדשות הן נגד אנשים פרטיים ותאגידים הפועלים בסקטורים מסוימים, והן אוסרות על מתן סיוע ושירותים פיננסיים, כמו גם שיתופי פעולה עסקיים


10:49 ,21.12.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

על רקע המשבר המתמשך ביחסים בין אוקראינה לרוסיה, הודיע האיחוד האירופאי לאחרונה על החרפה נוספת של הסנקציות הכלכליות נגד רוסיה, שננקטו לראשונה בחודש יולי השנה.

 

מדובר בסנקציות כנגד אנשים פרטיים וכנגד תאגידים הפועלים בסקטורים מסוימים, והן מטילות מגבלות הן במישור הענקת סיוע ושירותים פיננסיים והן במישור של שיתופי פעולה עסקיים.

 

בצד המגבלות הפיננסיות, בחודש יולי הוטלו סנקציות שאסרו על חמשת הבנקים הגדולים ברוסיה לסחור במכשירי הון וחוב מסוימים עם גופים באיחוד. איסור זה הורחב כעת, כך שיחול על כלל המכשירים הפיננסיים שמועד פירעונם עולה על 30 יום, כמו גם איסור להעניק שירותים פיננסיים נלווים בקשר עם ההנפקות הללו.

 

זאת ועוד, הגבלה זו הורחבה כעת, כך שתתייחס לא רק לבנקים הרוסים, אלא גם לשלוש חברות רוסיות הפועלות בתחומי האנרגיה והביטחון.

 

בצד החרפתן של הסנקציות הפיננסיות, הוחמרו גם המגבלות על הסחר הבינלאומי בין האיחוד האירופי לרוסיה, והן כעת אוסרות על מכירה, אספקה, העברה של טובין דו-שימושיים וטכנולוגיות מסוימות.

 

משמעות ההגבלה הינה כי הוטל איסור על כל אזרח של כל אחת מהחברות באיחוד לייצא טובין או טכנולוגיות לתשע חברות ביטחוניות ברוסיה. בנוסף הוטל איסור גם להעניק סיוע טכני, מימון או סיוע פיננסי אחר ושירותים דומים (לרבות ביטוח).

 

כמו כן, הורחבה הדרישה לקבלת היתר מהאיחוד עבור מכירה, אספקה, העברה או יצוא לרוסיה של טכנולוגיות המשמשות לחיפוש והפקת נפט. דרישה זו, אשר תמשיך לעמוד בתוקף, תחול כעת גם ביחס להענקת שירותים נלווים לשם תעשיית הנפט, לרבות קידוח, בדיקה, העמסה, אספקת כלים וכדומה.

 

במסגרת הסנקציות הוטלו גם מגבלות פרסונליות על אזרחים רוסים ותאגידים, אשר זוהו כ"אחראים לפעולות שאיימו על השלמות הטריטוריאלית, ריבונותה ועצמאותה של אוקראינה". כתוצאה, אזרחים אלו אינם יכולים כעת להיכנס לשטחי האיחוד האירופאי ונכסיהם במדינות האיחוד, הוקפאו.

 

כעת התווספו לרשימה זו גורמים נוספים, כאשר נכון ליום זה מדובר ב-119 יחידים ו-23 ישויות, אשר ננקטו כנגד הליכים.

 

האיחוד האירופאי שב והדגיש שהסנקציות הללו הינן הפיכות, וייבחנו מחדש לאור ההתפתחויות באוקראינה, אולם, בהעדר בחינה מחודשת, יעמדו הסנקציות בתוקף עד ליום 15 במרץ 2015.

 

יש לציין כי גם רוסיה נקטה לא מזמן בהליכי חרם כלפי מוצרי מזון שמקורם באיחוד האירופאי.

 

 


 

האיחוד האירופי החריף את הסנקציות כנגד רוסיה גם לסחר הבינלאומי* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

* עו"ד גיל נדל מתמחה בדיני יבוא, יצוא, הובלה ושילוח וסחר בינלאומי, והוא עומד בראש תחום יבוא ויצוא וסחר בינלאומי במחלקת המסים במשרד גולפרב זליגמן ושות'. לפרטים ומידע: [email protected]