ירדן: ביקורת חריפה על יצוא זיתים לישראל

ארגון יצואני הזיתים הירדני מתנגד להחלטת שר החקלאות לייצא זיתים בטענה כי הדבר אינו משרת את האינטרס הכלכלי של הממלכה ופוגע בעם הפלסטיני


00:00 ,04.10.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

ארגון יצואני הזיתים הירדני מתנגד להחלטת שר החקלאות לייצא זיתים בטענה כי הדבר אינו משרת את האינטרס הכלכלי של הממלכה ופוגע בעם הפלסטיני
 
לשכת המסחר והתעשייה של ממלכת ירדן פנתה רשמית לממשלת ירדן בדרישה לבחון מחדש את ההחלטה להתיר יצוא זיתים טריים לישראל. חבר מועצת המנהלים של הלשכה והנשיא לשעבר של איגוד יצואני הזיתים, מוסא אלסאכת, קבע בהודעה שפרסם כי יצוא זיתים טריים לישראל ישפיע לרעה על מגזר בתי הבד בממלכה ויביא לאובדן הייחוד של שמן הזית הירדני. לטענתו, זאת מכיוון שהפרי הירדני ייסחט בבתי הבד בישראל וישווק כשמן זית מתוצרתה.
 
גורמי אופוזיציה בירדן מתחו ביקורת חריפה על החלטתו של שר החקלאות הירדני מאזן ח'סאונה, לאשר יצוא זיתים לישראל, למצרים ולמדינות נוספות. שר החקלאות הירדני אישר כי מגדלי זיתים מקומיים הגישו בקשה לייצוא 1,000 טון זיתים למצרים וכן נתקבלו במשרד שלוש בקשות לייצוא זיתים לישראל.
 
השר הירדני ציין כי האישורים ניתנו למרות מדיניות המשרד השואפת למכור את התוצרת בשוק המקומי. ארגון יצואני הזיתים הירדני הודיע כי הוא מתנגד נמרצות לייצא את הזיתים ל"ישות הציונית", בטענה כי הדבר אינו משרת את האינטרס הכלכלי של הממלכה ופוגע בעם הפלסטיני. ייצוא הזיתים מהממלכה לישראל ולשאר המדינות מתבצע העונה למרות הירידה ביבול הזיתים השנה לכ-150 אלף טון, לעומת כ-200 אלף בעונה הקודמת.
 
יצואני זיתים ציינו כי לא ניתן למנוע את הייצוא לישראל, שכן ירדן חתומה על הסכמים ואמנות מסחריות בינלאומיות. לטענתם, הם פנו לשווקים בחו"ל, כולל בישראל, בשל ירידת המחירים בשוק המקומי.
 
יצוין כי בירדן 17 מיליון עצי זית, המהווים כ-72% מכלל העצים המניבים פרי בממלכה.