מצרים: ביקורת על הסכם השת"פ בין ישראל למדינות מערב אפריקה

מומחי כלכלה בכירים במצרים פנו לממשלת קהיר בקריאה להציב את הקשרים עם מדינות אפריקה בראש סולם העדיפויות ולהרחיב את שיתוף הפעולה עם מדינות אלה


00:00 ,14.09.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

מומחי כלכלה בכירים במצרים פנו לממשלת קהיר בקריאה להציב את הקשרים עם מדינות אפריקה בראש סולם העדיפויות ולהרחיב את שיתוף הפעולה עם מדינות אלה
 
הסיור שערך שר החוץ אביגדור ליברמן במספר מדינות באפריקה בשבוע שעבר עורר ביקורת חריפה במצרים.
 
מומחים בתחום הכלכלה בארץ הנילוס מזהירים מסכנת ההסכם אשר חתם השר ליברמן עם ארגון הקהילה הכלכלית של מדינות מערב אפריקה ECOWAS באבוג'ה בירת ניגריה וחוששים כי ההסכם לשיתוף פעולה כלכלי בין ישראל למדינות אלה עשוי להתפתח להבנות ברמה האסטרטגית, דבר אשר עלול לפגוע בתפקידה של מצרים ביבשת השחורה.
 
ההסכם שנחתם קובע שת"פ בתחומי החינוך, החקלאות, התרבות, יחסים כלכליים ותחומים משותפים נוספים עליהם יסכימו הצדדים.   
 
מומחי כלכלה בכירים במצרים פנו לממשלת קהיר בקריאה להציב את הקשרים עם מדינות אפריקה בראש סולם העדיפויות ולהרחיב את שיתוף הפעולה הטכני והמקצועי עם מדינות מערב אפריקה.
 
מגדי סובחי, מומחה בתחום הכלכלה במרכז "אלאהראם" למחקרים אסטרטגיים ופוליטיים, מסר לעיתון "אלח'ליג'" היוצא לאור במפרץ כי ישראל מנסה לבצר את קשריה הבינלאומיים באמצעות הידוק הקשרים עם מדינות אפריקה הזוכות להתעניינות רבה במדיניות החוץ של ישראל.
 
לעומת זאת, מסביר סובחי ממשלת מצרים ביצעה טעויות רבות ובראשן היעדר מדיניות קבועה וברורה כלפי מדינות אלו להגנה על האינטרס המצרי, דבר אשר מאפשר לישראל להיכנס ולפעול בקרב מדינות אלה. בעניין זה מזכיר החוקר המצרי את החלטתה של מצרים לבטל עסקה לרכישת בשר מאתיופיה בהיקף של 300 מיליון דולר, דבר אשר דחף את אתיופיה לדבריו, לזרועותיה של ישראל.
 
נזכיר כי ארגון הקהילה הכלכלית של מדינות מערב אפריקה ECOWAS מונה 15 מדינות ביניהן גם מדינות שלהן אין יחסים דיפלומטים עם ישראל דוגמת גינאה, מאלי וניז'ר.