מצרים: חשש מהשלכות המשבר הכלכלי בארה"ב על ה- QIZ

בכיר מצרי מעריך שהיקף היצוא המצרי של הלבשה וטכסטיל לארצות הברית במסגרת ההסכם המשולש ימשיך לרדת עד סוף השנה ויגיע ל 600 עד 800 מיליון דולר בלבד לעומת מיליארד דולר, היעד הצפוי בתחילת השנה


00:00 ,05.10.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

בכיר מצרי מעריך שהיקף היצוא המצרי של הלבשה וטכסטיל לארצות הברית במסגרת ההסכם המשולש ימשיך לרדת עד סוף השנה ויגיע ל 600 עד 800 מיליון דולר בלבד לעומת מיליארד דולר, היעד הצפוי בתחילת השנה
 
חברות מצריות בתחום ההלבשה והטכסטיל הפועלות במסגרת ההסכם המשולש ליצור משותף באזורי תעשייה מועדפים בין מצרים ישראל וארצות הברית QIZ, חוששות מהשלכות שליליות של המשבר בשוק הכספים האמריקאי על היקף ההזמנות ועל מוסר התשלומים של החברות המייבאות בארצות הברית.
 
העיתון "אלמסרי אליום" היוצא לאור בקהיר מדווח כי נרשמו מספר מקרים בהם הודיעו חברות אמריקאיות פרטיות וגורמי ממשל בארצות הברית כי לא יוכלו לעמוד בתשלומים עבור סחורה שהוזמנה וזאת עקב "קשיים בתזרים המזומנים".
 
העיתון מביא את דבריו של מגדי טולבה לשעבר נשיא מועצת יצוא ההלבשה במצרים ובעליה של חברת Cairo Cotton Center הפועלת במסגרת הסכם ה QIZ, לפיהם "מספר חברות אמריקאיות הקטינו את היקף יבוא ההלבשה במסגרת ההסכם, דבר אשר גורם לדאגה בקרב מספר גדול של חברות מצריות הפועלות במסגרתו". 
 
טולבה צופה כי היקף היצוא המצרי של הלבשה וטכסטיל לארצות הברית במסגרת ההסכם המשולש ימשיך לרדת עד סוף השנה ויגיע ל 600 עד 800 מיליון דולר בלבד לעומת מיליארד דולר, היעד הצפוי בתחילת השנה.
 
טולבה מעריך עוד כי הירידה בהיקף היצוא לארצות הברית במסגרת הסכם ה-QIZ תביא בהכרח לירידה בהיקף ההזמנות של תשומה ישראלית והדגיש כי הדבר עשוי לזרז את השיחות להורדת התשומה הישראלית מ 10.5% כיום ל 7% ואף ל 3% בעתיד.
 
טולבה מסר עוד כי המשבר הנוכחי מביא יצרנים מצרים רבים בתחום ההלבשה והטכסטיל לנטוש את השוק האמריקאי ולהתרכז בשווקים באירופה, בהתבסס על הסכם השותפות הקיים עם מצרים וזאת על מנת להפיק תועלת מעליית ערך היורו לעומת הדולר ולהימנע מהשלכות אפשריות של המשבר בשוק הכספים בארצות הברית.
 
העיתון מביא את תגובתו של עלי עווני, ראש יחידת ה QIZ במשרד המצרי לתעשייה וסחר חוץ אשר אישר כי "קיים מצב של מעקב וציפייה בקרב המצרים הפועלים במסגרת ההסכם" וייחס את הסיבה לכך להמתנה לתוצאות המשבר הנוכחי בארצות הברית והשלכותיו העתידיות על קשרי הסחר של התעשיינים המצרים עם ארצו של הדוד סם.
 
עווני מכחיש כי היחידה בראשותו קיבלה תלונות רשמיות כלשהן מיצואני הלבשה וטכסטיל מצרים והדגיש כי כל תלונה "תיבדק ותידון על מנת להשיג את זכויות היצואנים המצרים".