נמל עקבה: חשש מדליפת נפט גולמי ממכלית

על פי הדיווחים, הדליפה נובעת ממכלית השייכת למשרד האנרגיה הירדני ומשמשת לאחסנת נפט גולמי. לדברי גורמים רשמיים כתמי הנפט במימי הנמל נובעים מכך שהמכלית עברה ניקוי


00:00 ,29.09.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

על פי הדיווחים, הדליפה נובעת ממכלית השייכת למשרד האנרגיה הירדני ומשמשת לאחסנת נפט גולמי. לדברי גורמים רשמיים כתמי הנפט במימי הנמל נובעים מכך שהמכלית עברה ניקוי
 
בירדן סוערות הרוחות בעקבות חשיפת העיתון "אלע'ד" לפיה שלטונות נמל עקבה חוקרים אירוע של דליפת נפט מאחת האוניות העוגנות בנמל עקבה ומשמשות לאחסון עתודות נפט אסטרטגיות של הממלכה.
 
העיתון מדווח כי ראש ממשלת ירדן, נאדר אלד'הבי, קיים מספר שיחות עם הגורמים הנוגעים בדבר לעמוד על אמיתות הדברים בעוד במקביל מכחישים גורמים רשמיים בעקבה את הידיעה על דליפת נפט למימי הנמל וטוענים שהיא שקרית לחלוטין. עדי ראייה מסרו לעיתון כי במימי נמל עקבה ניתן לזהות "כתמים עגולים" של נפט בצבע חום-נוטה לשחור אשר החלו לצוץ לפני כשבועיים.
 
על פי הדיווחים, הדליפה נובעת מהמכלית "ג'רש" השייכת למשרד האנרגיה הירדני ומשמשת לאחסנת נפט גולמי וכי מקור הדליפה הינו סירת סיוע קטנה שאורכה 15 מטר ורוחבה 8 מטר המיועדת לאיסוף פסולת ושאריות נפט ונושאת על סיפונה חביות נפט אשר כל אחת מסוגלת לקלוט 200 ליטר הסובלות מחלודה ועייפות החומר.
 
לפי הדיווח בעיתון הירדני, רשות האזור הכלכלי המיוחד של עקבה פנתה במכתב רשמי למשרד האנרגיה להפסיק את הדליפה ולמנוע אסון לסביבה. החוק בעקבה מטיל קנס של 10,000 דינר עד 10 מיליון דינר על המפר את חוקי איכות הסביבה באופן זה.
 
נציב איכות הסביבה ברשות האזור הכלכלי המיוחד של עקבה, ד"ר סלים אלמע'רבי, הודיע כי האוניות הנפט נבדקות באופן קבוע על ידי גורם בינלאומי מוכר מנורווגיה אשר בחן את מצב האונייה והעניק לה את האישורים הדרושים. לדבריו, כתמי הנפט במימי הנמל נובעים מכך שהמכלית עברה ניקוי משאריות נפט שהצטברו בקרקעיתה ולכן לא הייתה כל דליפה מהאונייה או מסירת הסיוע הסמוכה.
 
המכלית "ג'רש" מסוגלת לאחסן כמות של 280 אלף טון נפט והיא עוגנת בצפון נמל עקבה ומשמשת לאחסון נפט לפני העברתו בצינורות ליבשה והעברתו צפונה במכליות. ממשלת ירדן תכננה להקים בנמל עקבה נמל נפט הכולל 5 מאגרים לאחסון נפט גולמי, אולם החלטה זו הושעתה עד להעתקת נמל עקבה דרומה.