עקבה: פרסום קול קורא להצעות בפרויקט להעתקת הנמל דרומה

בירדן מעריכים כי בניית הפרויקט תימשך 44 חודשים לאחר חתימת החוזים הצפויה בסוף השנה הנוכחית. פורסם שלב ראשון במכרז הרשמי בעלות של 536 מיליון דולר


00:00 ,01.07.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

בירדן מעריכים כי בניית הפרויקט תימשך 44 חודשים לאחר חתימת החוזים הצפויה בסוף השנה הנוכחית. פורסם שלב ראשון במכרז הרשמי בעלות של 536 מיליון דולר
 
פרויקט העתקת נמל עקבה יוצא לדרך. במסיבת עיתונאים שערכו עימאד פאח'ורי, מנהלה הכללי של החברה לפיתוח עקבה ((ADC, ונשיא האזור הכלכלי המיוחד בעקבה ASEZ)), המהנדס חסן אבו ע'ידא, במלון שרתון בעיר, פרסמה ממשלת ירדן קול קורא לחברות בינלאומיות לביצוע הפרויקט השאפתני.
 
החברה לפיתוח עקבה פרסמה את השלב הראשון של המכרז הרשמי לפרויקט הכולל העתקת נמל עקבה מהעיר אל דרומה למפרץ עקבה, בעלות של 536 מיליון דולר.
 
המדובר ב"הבעת עניין" לקבלת הצעות חברות בינלאומיות בתחום הפיננסי והמקצועי כאשר על פי תנאי המכרז, יוענק לזוכה זיכיון למשך 30 שנה במסגרת שותפות בין המגזר הציבורי והפרטי בירדן לתכנון, הקמה, מימון, הפעלה והעתקה של הנמל מהעיר עקבה לאתר החדש.
 
הפרויקט זכה לשם "הנמל החדש של עקבה באזור התעשייה הדרומי" (SIZ). אבו ע'ידא הבהיר כי שטח הנמל, הרציפים והתשתיות יישארו בבעלות המדינה באמצעות החברה לפיתוח עקבה, אשר תעניק את זכויות הפיתוח וההפעלה לזוכה במכרז על בסיס החכרת השטח בלבד בצד חתימה על הסכם לפיתוח והפעלה של הנמל החדש.
 
בירדן מעריכים כי בניית הפרויקט תימשך 44 חודשים לאחר חתימת החוזים הצפויה בסוף השנה הנוכחית, כאשר פינויו של נמל עקבה צפוי ליצור שטח לתיירות, סחר ומגורים בהיקף של 300 הקטר.
 
נזכיר כי לאחרונה סיכמה החברה לפיתוח נמל עקבה עם חברת "אלמעבר" מאיחוד הנסיכויות הערביות על פיתוח השטח שיפונה בעיר עקבה בהיקף של 5 מיליארד דולר. הנמל החדש אשר יקום מדרום לעקבה יכלול שלושה מסופים אשר יוקמו באמצעות יצירת אגן מלאכותי לעגינה. הנמל החדש צפוי לכלול רציף לאוניות גלנוע ופריקה וטעינה של סחורות בהיקף של 1.3 מיליון טון על שטח של 89 הקטר, עם יכולת קליטה של עד 300,000 כלי רכב ו-70,000 ראשי צאן. כמו כן ייבנה במקום רציף ליבוא ויצוא סחורות בצובר, אשר יכלול בין היתר טרמינל לאחסנה בהיקף של 2.3 מיליון TPA, מפעל אריזה ושטח העמסה.
 
עוד יוקם בנמל החדש בעקבה רציף לאוניות נוסעים בעל יכולת לקלוט 1.6 מיליון נוסעים בשנה ו-300,000 כלי רכב. רציף הנוסעים יחליף את הרציף הקיים הקולט כיום 1.3 מיליון נוסעים בשנה לצד 110,000 כלי רכב. בירדן מקווים כי הנמל החדש ישמש כשער למדינות הסהר הפורה ויחבר בין מדינות המפרץ לצפון אפריקה בנוסף להיותו שער חיוני לעיראק.