לשכת המסחר: הסדר עם חברת קומסיין למתן שירותי חתימה אלקטרונית

לשכת המסחר חיפה והצפון הגיעה להסדר עם קומסיין, למתן שירותי חתימה אלקטרונית לעסקים, בעקבות התיקון לחוק מס ערך לדווח מדי חודש על עסקים ותשומות. המדובר בקובץ מוצפן המצורף למסמך אלקטרוני לזיהוי השולח ואבטחת התוכן


00:00 ,29.05.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון הגיעה להסדר עם חברת קומסיין, לפיו תהיה גורם רושם לחתימה אלקטרונית לעסקים. הנפקת החתימה דרך הלשכה אפשרית כבר כעת.

בלשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון מזכירים כי, בעקבות תיקון מס' 37 לחוק מס ערך מוסף, נדרש ציבור העוסקים להגיש דיווח מפורט על עסקאותיהם ועל תשומותיהם בתדירות חודשית באופן מקוון (on-line). כיום נדרשת כל חברה, המנהלת הנהלת חשבונות כפולה (חברות בע"מ, תאגידים), ללא קשר למחזור השנתי, לדווח כך. עסקים שאינם מנהלים הנהלת חשבונות כפולה (בד"כ עוסקים מורשים) נדרשו לדווח כך רק אם מחזור עסקאותיהם גבוה מארבעה מיליון שקלים בשנה.עד 2012 יידרשו כל העוסקים שמחזור העסקאות שלהם מעל 100 אלף שקלים בשנה לדווח כך.

חתימה אלקטרונית היא קובץ מוצפן המצורף למסמך, מאפשר זיהוי ודאי של שולח המסמך ומבטיח שתוכן המסמך לא ישתנה אחרי החתימה. על מנת שחתימה אלקטרונית תקבל מעמד משפטי זהה לחתימה רגילה, היא חייבת להיות מגובה בתעודה אלקטרונית, המופקת על ידי גורם מאשר.

עוד נמסר כי, בנוסף לדיווח למע"מ, נדרשת התעודה האלקטרונית גם בקשר של העסק עם רשויות וחברות נוספות: משרד הביטחון, ממשל זמין ו"מנורה"- הגשת מכרזים ממשלתיים, הגשת מסמכים למכון התקנים (בקרוב), לרשות לניירות ערך, חשבוניות של ספקי חברת סלקום, ארכיון הנהלת חשבונות ממוחשב במקום בנייר ועוד. 

עוד צוין כי, החברה היחידה הזכאית היום בישראל לאשר חתימה אלקטרונית לצורך דיווח של העוסקים היא חברת קומסיין. לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון יצרה הסדר עם חברת קומסיין: ההסדר בין שני הגופים יאפשר ללשכה להיות גוף רושם, שיכול להנפיק תעודה אלקטרונית.

הנפקת התעודה בלשכה מוצעת לכל המעונין, אולם לרגל שנת ה-90 לייסוד לשכת המסחר והשקת ההסדר החדש, מוצעת לחברי לשכות המסחר הנפקת תעודה אלקטרונית או חידושה בהנחה בלעדית של 30% ממחירון חברת קומסיין עד סוף חודש אוגוסט 2011 (ניתן לחדש את החתימה גם מראש, לפני שפג תוקפה).

מנכ"ל לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון, דב מרום, ציין כי הוא רואה בהסדר שהושג צעד חשוב להקלת ההתנהלות העסקית של העסקים בצפון: "לעסקים בצפון נקודת פתיחה קשה יותר בגלל הריחוק ממוקדי העשיה הכלכלית בישראל. לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון, כארגון המעסיקים הגדול בצפון, רואה כאחד מתפקידיה המרכזיים להקטין את הקושי הזה, ומתן האפשרות לאשר חתימה דיגיטלית תואם את מדיניותנו".