פגיעה של 15% ביצוא הישראלי לרוסיה במידה ויוחרפו הסנקציות

בבססח, החברה הישראלית לביטוח אשראי, מעריכים כי במידה והמערב יטיל סנקציות נוספות על רוסיה, תעמוד הפגיעה ביצוא הישראלי על 150 מיליון דולר


13:15 ,07.05.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

מכה נוספת ליצואנים: סנקציות נוספות של מדינות המערב על רוסיה יביאו לפגיעה של למעלה מ-150 מיליון דולר בהיקף הייצוא הישראלי למדינה. כך עולה מניתוח שנערך על ידי חברת בססח, החברה הישראלית לביטוח אשראי.

 

על פי הניתוח של בססח, הנסמך, בין השאר, גם על נתוני ענקית ביטוח האשראי העולמית Euler Hermes, מבעלי השליטה בבססח, עולה כי במידה והמשבר יוחרף ורוסיה תחצה קווים אדומים שהוצבו לה על ידי מדינות המערב, יופעלו על ידי מדינות המערב סנקציות כלכליות משמעותיות, שצפויות לפגוע בכלכלה הרוסית, אך גם במדינות אירופה.

 

סנקציות אלו צפויות לכלול, בין השאר, אמברגו על ייצוא נשק, מגבלות ייצוא וייבוא של רשימת מוצרים שתיקבע ומגבלות על הזרמות הון לרוסיה.

 

עוד אומרים בבססח, כי במצב שבו יוטלו הסנקציות, התוצר ברוסיה בשנת 2014 צפוי לרדת ב-2.5%, לעומת עלייה צפויה של 0.7% ללא החרפת המשבר; שער החליפין של הרובל למול המטבעות המערבים צפוי להיחלש בשיעור של 30%, האינפלציה צפויה לעלות לרמה של 12%, הייצוא הרוסי צפוי לרדת ב-20% והייבוא יירד ב-15%.

 

בבססח מעריכים, כי הענפים שיושפעו במיוחד מהסנקציות הינם: תרופות, ציוד תקשורת ומכונות, וכי מחיר חבית נפט עלול לטפס לרמה של 130 דולר, תוך פגיעה של 0.4% תוצר בכלכלה האירופאית.

 

לגבי התשלומים הסדירים ליצואנים מחו"ל עבור סחורות שסופקו ללקוחות, ברוסיה צפויים עיכובים בתשלומים לספקים בהיקף של 18 מיליארד אירו, בעיקר ליצואנים בגרמניה, איטליה, הולנד וספרד, זאת לאור קשיי מימון של החברות ברוסיה.

 

הייצוא הישראלי לרוסיה עמד בשנת 2013 על כמיליארד דולר. על פי הערכות בססח, סנקציות כלכליות נוספות יביאו לירידה שנתית של כ-15% בהיקף הייצוא הישראלי, בדומה להשפעה שתחול על מדינות אירופה לרוסיה. המשמעות היא ירידה בהיקף של כ-150 מיליון דולר במידה שיוטלו על רוסיה סנקציות משמעותיות נוספות על ידי מדינות המערב.

 

מנכ"ל בססח דוד מילגרום: "מתמונת המצב העגומה של המצב הכלכלי ברוסיה והשפעתו על אירופה, אנו צופים כי במקרה של החמרה בסכסוך על אוקראינה בין רוסיה למערב, הייצוא הישראלי לרוסיה עלול להיפגע באופן משמעותי".

 

לדבריו, יכול שמאזן האימה שבין רוסיה לבין מדינות המערב ייצור התייצבות במצב ולא נחזה בהחרפת המשבר, אך ייתכן מצב שתסריט החרפת המשבר יתממש, תוך פגיעה בייצוא הישראלי לרוסיה.