רוסיה מזהירה את אוקראינה: אנחנו או האיחוד האירופי

לאחר שבוע מוצלח למדי של רוסיה בדיפלומטיה הבינ"ל סביב המשבר בסוריה, זוקפת רוסיה קומתה גם בתחום הכלכלי ומאיימת על אוקראינה שלא לחתום על הסכמי סחר חופשיים עם האיחוד האירופי


00:00 ,12.09.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

ראש ממשלת רוסיה דמיטרי מדבדב שיגר השבוע איום לפיו אוקראינה לא תוכל לקחת חלק בהסכמי הסחר של גוש המדינות הסובייטיות לשעבר במידה ותחתום על הסכמי סחר חופשי עם האיחוד האירופי.

יתרה מכך, רוסיה, בלרוס וקזחסטן, המשתייכות לגוש המדינות הסובייטיות לשעבר, רוכשות למעלה מ- 60 אחוזים של פלדה, כימיקלים ותבואה מאוקראינה.

"אני לא רוצה שיהיה שום אשליות", חידד מדבדב את איומו סביב מה שהגדיר כ"החלטה פוליטית המרכזית שההנהגה של אוקראינה עושה".

כאמור, רוסיה החלה באופנסיבה שנועדה לשבש את מדיניות האיחוד האירופי באזור על ידי ביצוע בדיקות מכס נוספות על יבוא מאוקראינה וכעת שוקל הממשל הרוסי להטיל צעדים "הגנתיים" נוספים.

המטרה העיקרית של רוסיה, בצעדים אלו, היא למנוע יצוא של סחורות פטורות ממכס המאיימות על סחורות מתוצרת רוסיה, שמקורן באיחוד האירופי ושמיועדות בעיקר לשוק הרוסי.

המחלוקת בין המדינות זכתה לביקורת נוקבת של שר חוץ השבדי קרל בילדט שציין כי רוסיה משתמשת ב- "לוחמה כלכלית" גם כנגד מדינות אחרות המבקשות לחתום עם האיחוד האירופי על הסכמי סחר חופשי. מולדובה למשל , ציין השר השבדי, אוימה על ידי רוסיה שהעלויות לאספקת הגז הרוסי יתייקרו.

לאחרונה העלתה ממשלת ארמניה הצעה בפרלמנט הארמני להצטרף לאיחוד המכס של רוסיה, בלארוס, קזחסטן ולשמש כמשקל נגד, כנגד האיחוד האירופי.