יועמקו רציפים בנמלים הקיימים

שר התחבורה ישראל כץ הודיע בכנס "PORT2PORT" שהמדינה תיכנס למשא ומתן עם עובדי הנמלים בנוגע לרשת ביטחון; כל חברה בינלאומית שמגיעה לישראל צריכה לחתום על כך שלא תיתן יד להחרמות


13:10 ,08.06.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

בשורה חיובית לעובדי הנמלים היתה לשר התחבורה והמודיעין ישראל כץ, שנאם אתמול בכנס "PORT2PORT": המדינה תעמיק את הרציפים של הנמלים הקיימים, ובנוסף היא מוכנה לשקול הענקת רשת ביטחון לעובדים, שתהיה מבוססת על תפוקה למול צפי.

 

"אני נמצא פה בכל שנה מאז שמוניתי לתפקידי", פתח כץ, "דיברתי בעבר על  הרפורמה בנמלים. לא כולם האמינו, אבל הנה, היום כבר אין ספקות. מלאכת בניית הנמלים החדשים יצאה לדרך באשדוד וחיפה וגם חתמנו מול שתי חברות ענק בינלאומיות להפעלת הנמלים.

 

"אני משוכנע שהרפורמה הזו תיטיב עם כולם – עם מדינת ישראל ואזרחיה; היא תביא לשיפור הפעילות הכלכלית ולהוזלת יוקר המחייה, וגם תמשוך איתה את הנמלים הקיימים לפעילות בסטנדרטים הגבוהים ביותר".

 

השר הרחיב בנוגע להגעה של שתי חברות בינלאומיות בישראל, כחלק מאמונה בכוחו ובחוזקו של המשק המקומי: "היו שהטילו ספק, גם ברמה המקצועית, האם תהיינה חברות שירצו לבוא הנה ולפעול בישראל, והנה זכו שתי חברות שמשוכנעות בפוטנציאל וביכולת למנף את המיקום ואת האיכות הישראלית כדי להגביר את הפעילות שלהן בכל האזור ובעולם. אנחנו מעניקים כאן מתנה למדינת ישראל בשווי 10 מיליארד שקל. בדרך להפעלת הנמלים החדשים, נשקיע גם בתשתיות, בכבישים ובמסילות אל הנמלים הקיימים, בחיפה ובאשדוד. וכמו שהתחייבתי, הכסף הוא לא מתקציב המדינה".

 

כץ הקביל את מצב הנמלים והרפורמה העוברת עליהם, לרפורמת השמיים הפתוחים, שפתחה את שוק התעופה האווירית לתחרות, למרות התנגדות מוקדמת של המונופולים: "ודאי שהיו כאלו שהתנגדו לרפורמה; כל מונופול תמיד מתנגד לכך שתהיה תחרות. התחרות זה הכי הדבר הכי נכון, כמו ברפורמת השמיים הפתוחים, רפורמה שדשדשה מול האיחוד האירופאי. אני הנחתי להוציא את זה לדרך, וכמובן שהעובדים וחברות התעופה התנגדו. והנה היום, במלאות שנתיים לרפורמה, אפשר לומר במפורש שמי שהרוויח זה האזרחים, שטסים בזול להרבה יותר יעדים, סך הטיסות עולה כל שנה, והחברות, שהצטרפו לרפורמה, מטיסות יותר ומרוויחות יותר.

 

"כך יקרה גם בנמלים – תהיה כאן תאוצה בלתי רגילה ועלייה בהיקף פעילות. אני לא מומחה להשטת אוניות, אבל אני כן מומחה לרפורמות. הנמלים יהיו לאחד הענפים המשגשגים בישראל. היה ניסיון שביתה, שלא היה במקומו, ובוטל, וטוב שכך. אני שמח שכל הרפורמה הזו עוברת בלי שביתות. אני נתקלתי במציאות, בה נציגי התעשיינים פחדו לומר שהם תומכים ברפורמה מחשש שיתנכלו להם בשטח. למזלנו זו מגמה שכבר השתנתה.

 

"בזמנו הקפאתי את ההפרטה של הנמלים הקיימים וקבעתי שהתחרות חשובה מהפרטה. אין תועלת בהפרטה ללא תחרות, ויש לנו דוגמאות. מונופול פרטי אינו טוב יותר ממונופול ממשלתי.

 

"בכדי לייצר תחרות עם הנמלים החדשים, נעמיק רציפים בנמלי הקיימים. שדרוג הנמלים הקיימים ייעשה בתיאום ותוך מו"מ. זה לא פחות חשוב מהקמת הנמלים החדשים. המדינה מוכנה אפילו לתת סוג של רשת ביטחון לעובדים – שאם הצפי של הממשלה מבחינת הפעילות הנמלית לא יתממש, העובדים לא יפגעו. אבל אני משוכנע שזה לא יקרה ותהיה תעסוקה לכל הנמלים".

 

כץ התייחס גם לכניסתם הצפויה של חברות הפעלה בינלאומיות לישראל, ועמד על המצב היום, עם הודעתה של אורנג' הבינלאומית על רצונה לסיים את פעילותה בישראל: "היום, בעידן החרמות, בו חברות בינלאומיות רוצות לצאת מהסכמים עליהם חתמו – לדעתי צריך לקבוע כלל שכל חברה שמגיעה הנה להתחרות לא תיתן יד לחרמות נגד ישראל. יש כאלה שמלינים על כך שנותנים לחברות בינלאומיות לפעול בישראל בתחומים שונים. אבל תראו את המשמעות - חברות כאלה, כמו בנמלים, שבאות ומשקיעות כספים, ומשלמות על זיכיון של 25 שנים. זו השקעה עצומה של חברות שנותנות אמון ומביאות איתן אינטרסים בינלאומיים. כולנו נרוויח מכך".